Page 131 - Nowa Trampolina sześciolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 131

TYDZIEŃ 10  •  Ciekawe, dlaczego…  •  129



              doskonalenie analizy sylabowej i głoskowej wyrazów
              u
              trwalanie kształtu poznanej litery
              dczytywanie wyrazów z poznaną literą.
              o
                 Pomoce: plansza z literą y drukowaną i pisaną, kartoniki do układania modeli wyrazów,  KP2, KA.

            Przebieg zajęć:
            1.  Układanie obrazków historyjki o Trampolinku i kotach z wykorzystaniem ilustracji z KP2, s. 20–21. N. zakrywa kolej-
              ność obrazków w historyjce. Dzieci układają obrazki w odpowiedniej kolejności i opowiadają treść historyjki. Chętne
              dziecko odczytuje teksty – słowa wypowiadane przez Trampolinka.
            2.  Prezentacja litery y drukowanej i pisanej na planszy.
            3.  Układanie modeli wyrazów: koty, balony z czerwonych kartoników, oznaczających samogłoski i z niebieskich kartoni-
              ków, oznaczających spółgłoski (KA, k. 38, 39).
            4.  Ułożenie pod modelem wyrazów: koty, balony z alfabetu ruchowego (KA, k. 40, 41), analiza słuchowo-wzrokowa tych
              wyrazów, ustalenie, jaką głoską/literą różnią się te słowa/wyrazy.
            5.  Ustalenie, że w języku polskim nie ma wyrazów, które rozpoczynają się głoską y. Podawanie wyrazów, w których słychać
              głoskę y.
            6.  Zabawa ruchowa „Układamy literę y” – dzieci dobierają się trójkami, tańczą do dowolnej muzyki, na przerwę układają
              swoje ciała na dywanie w kształt poznanej litery.
            7.  Wykonywanie ćwiczeń w KP2, s. 20–22. Zaznaczanie litery y w wyrazach, wskazywanie miejsca litery y w modelach
              wyrazów, nalepianie podpisów do zdjęć. Rysowanie wzorów literopodobnych po śladzie, a potem samodzielnie. Pisanie
              po śladzie litery y.

            Zajęcia 2
            Rodzaj zajęć: zajęcia ruchowe.
            Temat: Ćwiczenia gimnastyczne – Zestaw X (zob. Zestawy ćwiczeń gimnastycznych).



            III Zajęcia w ogrodzie

              x Zabawa „Pokaż to, o czym mówię”. N. opisuje obiekt znajdujący się w pobliżu bez podawania jego nazwy. Dziecko, które
              pierwsze wskaże opisywane miejsce, układa następną zagadkę.
              x Zabawy z elementem wspinania się z wykorzystaniem sprzętu terenowego – ćwiczenie zwinności i koordynacji ruchowej.
              x Zabawa ruchowa bieżna „Berek – zaczarowane liście” z Zestawu I (zob. Zestawy ćwiczeń gimnastycznych).




            Piątek    temat:  Segregujemy śmieci



            Zapis w dzienniku:

            Aktywność poranna i popołudniowa: Zabawa dydaktyczna „Polska nasz kraj” – rozwijanie umiejętności czytania, roz-
            poznawania dużych miast i regionów Polski. Zabawa „Dyrygent” – ćwiczenie percepcji wzrokowej. Rozmowa na temat,
            powstawania parków narodowych – kształtowanie szacunku wobec przyrody. Wypowiedzi na podstawie ilustracji zamiesz-
            czonej w KP2, s. 25. Ćwiczenia poranne – Zestaw III. Wykonywanie ćwiczeń w KP2, s. 23. Ćwiczenia oddechowe. Ćwiczenie
            dużych grup mięśniowych „Schowaj i pokaż piłkę”.
              Obszary z podstawy programowej: I 5, 8, 9; III 5, 6; IV 1, 2, 4, 7, 10, 18

            Zajęcia główne:   ▶  1. Praca z obrazkiem, działania praktyczne – „Segregujemy śmieci” – kształtowanie postaw pro-
            ekologicznych w codziennym życiu – segregowanie odpadów, rozwijanie wrażliwości na otaczający świat i poczucia odpo-
            wiedzialności za jego wygląd, poznanie rodzajów odpadów i ich wpływu na środowisko, rozumienie pojęcia recyklingu.
            Wykonywanie ćwiczeń w KP2, s. 24.  ▶  2. Zajęcia plastyczne – „Segregacja śmieci to zadanie nie tylko dla dzieci” –
            plakat – rozwijanie umiejętności planowania pracy i wykorzystania przyborów plastycznych, rozwijanie pomysłowości.
              Obszary z podstawy programowej: I 5, 8, 9; III 5, 6; IV 1, 2, 4, 10, 11, 13, 15, 18

            Zajęcia w ogrodzie: Zabawa „Obrazki z patyków” – rozwijanie pomysłowości, kształtowanie pojęć: długi, krótki, dłuższy,
            krótszy. Zabawy z wykorzystaniem sprzętu terenowego – przestrzeganie zasad bezpiecznej zabawy.
              Obszary z podstawy programowej: I 5, 8, 9; III 5; IV 12
   126   127   128   129   130   131   132   133   134   135   136