Page 131 - Nowa Trampolina sześciolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 131
TYDZIEŃ 10 • Ciekawe, dlaczego… • 129
doskonalenie analizy sylabowej i głoskowej wyrazów
u
trwalanie kształtu poznanej litery
dczytywanie wyrazów z poznaną literą.
o
Pomoce: plansza z literą y drukowaną i pisaną, kartoniki do układania modeli wyrazów, KP2, KA.
Przebieg zajęć:
1. Układanie obrazków historyjki o Trampolinku i kotach z wykorzystaniem ilustracji z KP2, s. 20–21. N. zakrywa kolej-
ność obrazków w historyjce. Dzieci układają obrazki w odpowiedniej kolejności i opowiadają treść historyjki. Chętne
dziecko odczytuje teksty – słowa wypowiadane przez Trampolinka.
2. Prezentacja litery y drukowanej i pisanej na planszy.
3. Układanie modeli wyrazów: koty, balony z czerwonych kartoników, oznaczających samogłoski i z niebieskich kartoni-
ków, oznaczających spółgłoski (KA, k. 38, 39).
4. Ułożenie pod modelem wyrazów: koty, balony z alfabetu ruchowego (KA, k. 40, 41), analiza słuchowo-wzrokowa tych
wyrazów, ustalenie, jaką głoską/literą różnią się te słowa/wyrazy.
5. Ustalenie, że w języku polskim nie ma wyrazów, które rozpoczynają się głoską y. Podawanie wyrazów, w których słychać
głoskę y.
6. Zabawa ruchowa „Układamy literę y” – dzieci dobierają się trójkami, tańczą do dowolnej muzyki, na przerwę układają
swoje ciała na dywanie w kształt poznanej litery.
7. Wykonywanie ćwiczeń w KP2, s. 20–22. Zaznaczanie litery y w wyrazach, wskazywanie miejsca litery y w modelach
wyrazów, nalepianie podpisów do zdjęć. Rysowanie wzorów literopodobnych po śladzie, a potem samodzielnie. Pisanie
po śladzie litery y.
Zajęcia 2
Rodzaj zajęć: zajęcia ruchowe.
Temat: Ćwiczenia gimnastyczne – Zestaw X (zob. Zestawy ćwiczeń gimnastycznych).
III Zajęcia w ogrodzie
x Zabawa „Pokaż to, o czym mówię”. N. opisuje obiekt znajdujący się w pobliżu bez podawania jego nazwy. Dziecko, które
pierwsze wskaże opisywane miejsce, układa następną zagadkę.
x Zabawy z elementem wspinania się z wykorzystaniem sprzętu terenowego – ćwiczenie zwinności i koordynacji ruchowej.
x Zabawa ruchowa bieżna „Berek – zaczarowane liście” z Zestawu I (zob. Zestawy ćwiczeń gimnastycznych).
Piątek temat: Segregujemy śmieci
Zapis w dzienniku:
Aktywność poranna i popołudniowa: Zabawa dydaktyczna „Polska nasz kraj” – rozwijanie umiejętności czytania, roz-
poznawania dużych miast i regionów Polski. Zabawa „Dyrygent” – ćwiczenie percepcji wzrokowej. Rozmowa na temat,
powstawania parków narodowych – kształtowanie szacunku wobec przyrody. Wypowiedzi na podstawie ilustracji zamiesz-
czonej w KP2, s. 25. Ćwiczenia poranne – Zestaw III. Wykonywanie ćwiczeń w KP2, s. 23. Ćwiczenia oddechowe. Ćwiczenie
dużych grup mięśniowych „Schowaj i pokaż piłkę”.
Obszary z podstawy programowej: I 5, 8, 9; III 5, 6; IV 1, 2, 4, 7, 10, 18
Zajęcia główne: ▶ 1. Praca z obrazkiem, działania praktyczne – „Segregujemy śmieci” – kształtowanie postaw pro-
ekologicznych w codziennym życiu – segregowanie odpadów, rozwijanie wrażliwości na otaczający świat i poczucia odpo-
wiedzialności za jego wygląd, poznanie rodzajów odpadów i ich wpływu na środowisko, rozumienie pojęcia recyklingu.
Wykonywanie ćwiczeń w KP2, s. 24. ▶ 2. Zajęcia plastyczne – „Segregacja śmieci to zadanie nie tylko dla dzieci” –
plakat – rozwijanie umiejętności planowania pracy i wykorzystania przyborów plastycznych, rozwijanie pomysłowości.
Obszary z podstawy programowej: I 5, 8, 9; III 5, 6; IV 1, 2, 4, 10, 11, 13, 15, 18
Zajęcia w ogrodzie: Zabawa „Obrazki z patyków” – rozwijanie pomysłowości, kształtowanie pojęć: długi, krótki, dłuższy,
krótszy. Zabawy z wykorzystaniem sprzętu terenowego – przestrzeganie zasad bezpiecznej zabawy.
Obszary z podstawy programowej: I 5, 8, 9; III 5; IV 12