Page 134 - Nowa Trampolina sześciolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 134
132 • SCENARIUSZE ZAJĘĆ • Listopad
I Aktywność poranna i popołudniowa
Zadania poranne
x Zabawa „Fonetyczna zabieranka”. N. przygotowuje zestawy składające się z około 10 kart z obrazkami przedstawiający-
mi przedmioty, których nazwy się rymują. Zestawy dzieli na dwie równe części – po jednej dla każdego gracza –
i odwraca obrazkami do blatu stolików. Gracze biorą jedną kartę ze swojego stosu, odwracają ją i kładą między sobą.
Kiedy pojawią się dwie karty z rymującymi się nazwami, pierwszy gracz, który powie zabieram, bierze obie karty.
Wersja druga – zabieranie kart rozpoczynających się tą samą literą – ćwiczenie umiejętności rozróżniania głosek,
wyszukiwania rymów.
x Zabawa dydaktyczna „Sztafeta”. Dzieci ustawiają się w trzech rzędach. W odległości około 20 kroków przed każdym
rzędem N. ustawia pudło z klockami. Każde jest oznaczone inną cyfrą (1, 2 lub 3). Zadaniem dzieci jest dobiegnięcie
do pudła, wzięcie tylu klocków, ile wskazuje cyfra na pudełku, i powrót na miejsce.
x Ćwiczenia poranne – Zestaw IV (zob. Zestawy ćwiczeń porannych).
Zadania popołudniowe
x Obrysowywanie szablonów zwierząt – dzieci przykładają szablon z wyciętym okienkiem w kształcie zwierzęcia
i po krawędzi wewnętrznej obrysowują kształt – ćwiczenie płynnych, rytmicznych, ciągłych ruchów ręki.
x Zabawa ruchowa orientacyjno-porządkowa „Spotkanie piłek” z Zestawu III (zob. Zestawy ćwiczeń gimnastycznych).
II Zajęcia główne
Zajęcia 1
Rodzaj zajęć: zabawy dydaktyczne.
Temat: W wiejskiej zagrodzie.
Cele:
oznanie różnych gatunków zwierząt żyjących w gospodarstwie wiejskim
p
doskonalenie analizy słuchowej wyrazów
ozwijanie słownictwa
r
doskonalenie umiejętności klasyfikacji
oznanie korzyści, jakie człowiek czerpie z hodowli zwierząt.
p
Pomoce: ilustracje przedstawiające zwierzęta gospodarskie i zwierzęta egzotyczne, zagroda zbudowana z klocków,
mleko, różne rodzaje serów, jajko, plasterek szynki, wełna, emblematy rodzin zwierząt: kura, kogut, kurczątko;
koń, klacz, źrebię; krowa, byk, cielę; świnia, wieprz, prosię, baran, owca, jagnię; pies, suka, szczenię, obręcze,
ilustracje zabudowań gospodarskich, domów zwierząt, nagrania odgłosów zwierząt z CD, KP2.
Przebieg zajęć:
1. „Kto mieszka na wsi?” – ćwiczenia klasyfikacyjne. N. pokazuje dzieciom przygotowaną zagrodę (wyjaśnienie znaczenia
słowa), w której brakuje zwierząt, a następnie wyjaśnia, iż zadaniem dziecka jest wylosowanie jednej sylwety zwierząt-
ka, nazwanie zwierzęcia i położenie do zagrody jeśli pasuje, jeśli nie, odłożenie na bok.
2. „Odgłosy zwierząt” – zabawa dydaktyczna rozwijająca percepcję słuchową (CD). Dzieci siedzą na dywanie. Każdy trzy-
ma kartonik z sylwetą zwierzątka. Dzieci słuchają odgłosów zwierząt. Które dziecko usłyszy głos swojego zwierzątka
wstaje. Dokonywanie analizy słuchowej nazwy zwierzątka: podanie liczby sylab, wyróżnianie głosek w nagłosie i wygło-
sie, wysłuchiwanie samogłosek.
3. Zabawa „Dlaczego ludzie hodują zwierzęta?” – rozpoznawanie produktów pochodzenia zwierzęcego różnymi
zmysłami (mleko, jajko, ser, szynka, wełna) – uzasadnianie swoich wypowiedzi, poznanie korzyści płynących z hodowli
zwierząt.
4. Zabawa ruchowa „Gdzie kto mieszka?” – N. rozkłada na podłodze obręcze – domy dla zwierząt i rozdaje dzieciom em-
blematy ze zwierzętami. Zadaniem dzieci jest połączyć się w zwierzęce rodziny i usiąść przy wybranej obręczy oznaczo-
nej ilustracją zabudowań gospodarskich. Dzieci nazywają członków swojej rodziny i podają nazwę domu: chlew, obora,
owczarnia, buda, kurnik, stajnia.
5. Wykonywanie ćwiczeń w KP2 s. 26–27. Uzupełnianie ilustracji nalepkami, nazywanie zwierząt przedstawionych
na ilustracji, rozróżnianie ptaków i wymienianie ich nazw, kolorowanie co drugiej cegły w murku na czerwono, odszuki-
wanie na ilustracji tych elementów, które mają kształt koła.
Zajęcia 2
Rodzaj zajęć: zajęcia plastyczne.
Temat: Na wiejskim podwórku.