Page 138 - Nowa Trampolina sześciolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 138
136 • SCENARIUSZE ZAJĘĆ • Listopad
2. Zabawa „Liczymy razem z jeżem” – Ile było jeżyków? Jakie poznały liczby? W jaki sposób je zapamiętywały?
3. Zabawa „Duże i małe” – dzieci segregują ilustracje zwierząt dorosłych i ich dzieci i wkładają do odpowiednich obręczy,
nazywają osobniki dorosłe i ich młode, np.: kura, krowa, suczka i ich dzieci: pisklęta, cielaki, szczeniaki. Przeliczanie
i porównywanie liczebności zbiorów, określanie: o ile mniej i o ile więcej, co zrobić, żeby było tyle samo.
4. Zabawa „Gdzie jest motek wełny?” – N. lub chętne dzieci kładą kolorowe motki wełny w różnych miejscach sali. Pozo-
stali opisują, gdzie leżą motki, np. pod krzesłem, na stole, obok szafki z książkami, między szafką a ścianą… Układanie
motków od największego do najmniejszego.
5. Zabawa graficzno-matematyczna „Prążki kota”. Dzieci dobierają się w pary, każdy otrzymuje sylwetę kota z wykropko-
wanymi prążkami. Każdy z graczy rzuca kostką i może narysować po zaznaczonym śladzie tyle prążków kota, ile wska-
zała wyrzucona kostka. Wygrywa to dziecko z pary, które jako pierwsze narysuje po śladzie wszystkie prążki.
6. Wykonywanie ćwiczeń w KP2, s. 33 – doskonalenie umiejętności przeliczania i posługiwania się liczebnikami głównymi
i porządkowymi, rozumienia pojęć: niski – wysoki. Wysłuchiwanie głosek i zaznaczanie ich miejsca w wyrazie.
Zajęcia 2
Rodzaj zajęć: zajęcia umuzykalniające.
Temat: Poznajemy instrumenty Pana Listopada.
Cele:
u
wrażliwienie na brzmienie instrumentów muzycznych
trwalenie piosenki Pan Listopad
u
kształtowanie głosu
ozwijanie wyobraźni dźwiękowej
r
doskonalenie pamięci.
Pomoce: nagranie piosenki Pan Listopad (CD), nagranie muzyki: marszowej, do biegania i podskoków, nagranie
odgłosów kontrabasu, bębna oraz fletu (CD), zdjęcia przedstawiające instrumenty muzyczne (kontrabas, bęben,
flet), bębenek.
Przebieg zajęć:
1. Powitanie. Dzieci stają w kole i uczą się piosenki powitalnej opartej na popularnej melodii Kurki trzy, wykonując wska-
zane ruchy.
słowa: Klaudia Borys
melodia popularna
Sta - my w ko - le wszy - scy wraz, po - wi - ta - nia nad - szed czas.
5
Po - daj r - ce u - k o si , w ko - o id z ko - le - g swym.
9
Te - raz tu - pnij: raz, dwa, trzy i przy - wi - taj grze - cznie si .
Stańmy w kole wszyscy wraz, – dzieci stają w kole;
powitania nadszedł czas . – zwracają się do kolegi, tworząc pary;
Podaj ręce, – podają partnerowi ręce;
ukłoń się, – wykonują lekkie skinienie głową w stronę partnera;
w koło idź z kolegą swym . – wykonują cztery kroki, idąc w małym kółeczku z kolegą w parze;
Teraz tupnij: raz, dwa, trzy – wykonują trzy tupnięcia;
i przywitaj grzecznie się . – podają koledze w parze prawą rękę i wykonują gest powitania.
2. Rozgrzewka. Dzieci poruszają się przy akompaniamencie muzyki o różnym charakterze: marszowym, do biegania i pod-
skakiwania. Gdy muzyka będzie zachęcała do marszu, dzieci maszerują w kole z rękami na biodrach. Jeżeli do biegu,
wykonują bieg na palcach parami. Gdy muzyka zachęci do podskoków, dzieci podskakują.