Page 143 - Nowa Trampolina sześciolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 143

TYDZIEŃ 1 2  •  Dzień Pluszowego Misia  •  141




            TYDZIEŃ 12    Dzień Pluszowego Misia



            Poniedziałek    temat:  Święto Misia



            Zapis w dzienniku:

            Aktywność poranna i popołudniowa: Zabawa orientacyjno-porządkowa „Nożyce samochwały” – rozwijanie logicznego
            myślenia. Zabawa „Policz i zapamiętaj” – ćwiczenie spostrzegawczości oraz pamięci. Ćwiczenia poranne – Zestaw V.
            Zabawa „Ile mam klocków?”– ćwiczenie w dodawaniu i odejmowaniu na konkretach. Wykonywanie ćwiczeń w KP2, s. 37.
            Zabawy konstrukcyjne z wykorzystaniem różnych rodzajów klocków – tworzenie budowli według pomysłów dzieci,
            np. domku dla misia – rozwijanie wyobraźni przestrzennej i umiejętności konstrukcyjnych.
              Obszary z podstawy programowej: I 5, 6, 7; II 1, 2; III 5; IV 1, 2, 11, 15

            Zajęcia główne:   ▶  1. Zabawy dydaktyczne – „Święto misia” – wykorzystanie wiersza M. Mazan Mój miś – poznanie
            historii powstania pluszowego misia, kształtowanie poczucia konieczności poszanowania zabawek; wdrażanie do kilku-
            zdaniowych wypowiedzi na podany temat; doskonalenie umiejętności współdziałania w zabawie. Opowiadanie historyjki
            obrazkowej w KP2, s. 36.  ▶  2. Zajęcia plastyczne – „Miś z kółek” – doskonalenie techniki wycinania, rozwijanie po-
            mysłowości, dbanie o estetyczne wykonanie pracy, dobre rozmieszczenie na kartce.
              Obszary z podstawy programowej: I 5, 6, 7; III 5, 7, 8, 9; IV 1, 2, 11


            Zajęcia w ogrodzie: Obserwacja zachowania ptaków przy karmnikach. Zabawa orientacyjno-porządkowa „Ptaszki
            do karmnika” – reagowanie na sygnał.
              Obszary z podstawy programowej: I 5, 7; II 10, 11; III 5; IV 1, 8, 18


            I Aktywność poranna i popołudniowa

            Zadania poranne
              x Zabawa orientacyjno-porządkowa „Nożyce samochwały” – dzieci stoją w dużym kole i mówią chórem: Nożyce samochwały
              przez dzień cały brzęczały, że łatwo przetną wszystko, nie tylko materiały, że ostre są, aż strach, tną wszystko: ciach, ciach, ciach.
              Dzieci pokazują palcami obu rąk pracę nożyczek. N. wchodzi do środka koła i pyta dzieci: Czy przetną wstążkę? Tak? czy Nie?
              Dzieci odpowiadają, naśladując cięcie nożyczek: Czy przetną szkło? Tak? czy Nie? Czy przetną nici? Tak? czy Nie? Czy przetną
              deskę? Tak? czy Nie? Jeżeli nożyce nie mogą czegoś przeciąć, nie ruszają się. Dzieci, które się pomylą, odchodzą z zabawy.
              x Zabawa „Policz i zapamiętaj”. N. układa na stoliku kilka znanych dzieciom przedmiotów i przykrywa je chustką. Dzieci
              stają przed stolikiem z kartką i ołówkiem. N. na chwilę odkrywa zabawki i prosi, aby dzieci dobrze przyjrzały się temu,
              co leży na stole oraz zapamiętały układ i liczbę przedmiotów. N. ponownie zakrywa zabawki chustką. Dzieci rysują na
              kartkach konkretne przedmioty w liczbie i układzie, który zapamiętały. Po ponownym odkryciu przedmiotów dzieci
              same sprawdzają poprawność wykonania zadania – ćwiczenie spostrzegawczości oraz pamięci.
              x Ćwiczenia poranne – Zestaw V (zob. Zestawy ćwiczeń porannych).

            Zadania popołudniowe
              x Zabawa „Ile mam klocków?” N. mówi: Mam w ręku 3 klocki. Od Idy dostałam 2. Ile mam razem? lub Mam w ręku
              6 klocków, oddaję 3 Krzysiowi. Ile zostało? itp. Dzieci ustalają rezultaty, manipulując klockami – ćwiczenie w dodawaniu
              i odejmowaniu na konkretach.
              x Wykonywanie ćwiczeń 2 i 3 w KP2, s. 37 – porównywanie długości, użycie pojęć: najkrótszy, najdłuższy, ćwiczenie
              graficzne zgodnie ze wzorem.
              x Zabawy konstrukcyjne z wykorzystaniem różnych rodzajów klocków – tworzenie budowli według pomysłów dzieci,
              np. domku dla misia.


            II Zajęcia główne

            Zajęcia 1
            Rodzaj zajęć: zabawy dydaktyczne.
            Temat: Święto Misia.
            Cele:
              oznanie historii powstania pluszowego misia
              p
   138   139   140   141   142   143   144   145   146   147   148