Page 143 - Nowa Trampolina sześciolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 143
TYDZIEŃ 1 2 • Dzień Pluszowego Misia • 141
TYDZIEŃ 12 Dzień Pluszowego Misia
Poniedziałek temat: Święto Misia
Zapis w dzienniku:
Aktywność poranna i popołudniowa: Zabawa orientacyjno-porządkowa „Nożyce samochwały” – rozwijanie logicznego
myślenia. Zabawa „Policz i zapamiętaj” – ćwiczenie spostrzegawczości oraz pamięci. Ćwiczenia poranne – Zestaw V.
Zabawa „Ile mam klocków?”– ćwiczenie w dodawaniu i odejmowaniu na konkretach. Wykonywanie ćwiczeń w KP2, s. 37.
Zabawy konstrukcyjne z wykorzystaniem różnych rodzajów klocków – tworzenie budowli według pomysłów dzieci,
np. domku dla misia – rozwijanie wyobraźni przestrzennej i umiejętności konstrukcyjnych.
Obszary z podstawy programowej: I 5, 6, 7; II 1, 2; III 5; IV 1, 2, 11, 15
Zajęcia główne: ▶ 1. Zabawy dydaktyczne – „Święto misia” – wykorzystanie wiersza M. Mazan Mój miś – poznanie
historii powstania pluszowego misia, kształtowanie poczucia konieczności poszanowania zabawek; wdrażanie do kilku-
zdaniowych wypowiedzi na podany temat; doskonalenie umiejętności współdziałania w zabawie. Opowiadanie historyjki
obrazkowej w KP2, s. 36. ▶ 2. Zajęcia plastyczne – „Miś z kółek” – doskonalenie techniki wycinania, rozwijanie po-
mysłowości, dbanie o estetyczne wykonanie pracy, dobre rozmieszczenie na kartce.
Obszary z podstawy programowej: I 5, 6, 7; III 5, 7, 8, 9; IV 1, 2, 11
Zajęcia w ogrodzie: Obserwacja zachowania ptaków przy karmnikach. Zabawa orientacyjno-porządkowa „Ptaszki
do karmnika” – reagowanie na sygnał.
Obszary z podstawy programowej: I 5, 7; II 10, 11; III 5; IV 1, 8, 18
I Aktywność poranna i popołudniowa
Zadania poranne
x Zabawa orientacyjno-porządkowa „Nożyce samochwały” – dzieci stoją w dużym kole i mówią chórem: Nożyce samochwały
przez dzień cały brzęczały, że łatwo przetną wszystko, nie tylko materiały, że ostre są, aż strach, tną wszystko: ciach, ciach, ciach.
Dzieci pokazują palcami obu rąk pracę nożyczek. N. wchodzi do środka koła i pyta dzieci: Czy przetną wstążkę? Tak? czy Nie?
Dzieci odpowiadają, naśladując cięcie nożyczek: Czy przetną szkło? Tak? czy Nie? Czy przetną nici? Tak? czy Nie? Czy przetną
deskę? Tak? czy Nie? Jeżeli nożyce nie mogą czegoś przeciąć, nie ruszają się. Dzieci, które się pomylą, odchodzą z zabawy.
x Zabawa „Policz i zapamiętaj”. N. układa na stoliku kilka znanych dzieciom przedmiotów i przykrywa je chustką. Dzieci
stają przed stolikiem z kartką i ołówkiem. N. na chwilę odkrywa zabawki i prosi, aby dzieci dobrze przyjrzały się temu,
co leży na stole oraz zapamiętały układ i liczbę przedmiotów. N. ponownie zakrywa zabawki chustką. Dzieci rysują na
kartkach konkretne przedmioty w liczbie i układzie, który zapamiętały. Po ponownym odkryciu przedmiotów dzieci
same sprawdzają poprawność wykonania zadania – ćwiczenie spostrzegawczości oraz pamięci.
x Ćwiczenia poranne – Zestaw V (zob. Zestawy ćwiczeń porannych).
Zadania popołudniowe
x Zabawa „Ile mam klocków?” N. mówi: Mam w ręku 3 klocki. Od Idy dostałam 2. Ile mam razem? lub Mam w ręku
6 klocków, oddaję 3 Krzysiowi. Ile zostało? itp. Dzieci ustalają rezultaty, manipulując klockami – ćwiczenie w dodawaniu
i odejmowaniu na konkretach.
x Wykonywanie ćwiczeń 2 i 3 w KP2, s. 37 – porównywanie długości, użycie pojęć: najkrótszy, najdłuższy, ćwiczenie
graficzne zgodnie ze wzorem.
x Zabawy konstrukcyjne z wykorzystaniem różnych rodzajów klocków – tworzenie budowli według pomysłów dzieci,
np. domku dla misia.
II Zajęcia główne
Zajęcia 1
Rodzaj zajęć: zabawy dydaktyczne.
Temat: Święto Misia.
Cele:
oznanie historii powstania pluszowego misia
p