Page 146 - Nowa Trampolina sześciolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 146
144 • SCENARIUSZE ZAJĘĆ • Listopad
5. Układanie kształtu drukowanej litery m, M, np. z kasztanów, klocków, orzechów – praca w grupach.
6. Jakie wyrazy możemy ułożyć z poznaną spółgłoską m i samogłoską a – praca przy stolikach z wykorzystaniem k. 40, 41
z KA – ma, mam, mama.
7. Wykonanie ćwiczeń w KP2, s. 38–39. Zaznaczanie w wyrazach litery m, M, wskazywanie w modelach wyrazów litery m,
nalepianie podpisów do obrazków.
Zajęcia 2
Rodzaj zajęć: zajęcia ruchowe.
Temat: Ćwiczenia gimnastyczne – Zestaw II (zob. Zestawy ćwiczeń gimnastycznych).
III Zajęcia w ogrodzie
x Słuchanie odgłosów przyrody – szumu liści na wietrze, szelestu liści pod stopami, skrzypienia gałęzi, odgłosów ptaków
– budzenie wrażliwości na piękno przyrody.
x Zabawy z wykorzystaniem sprzętu terenowego – zwrócenie uwagi na przestrzeganie zasad bezpieczeństwa.
x Zabawa ruchowa z elementem równowagi „Przełóż piłkę” z Zestawu III (zob. Zestawy ćwiczeń gimnastycznych).
Środa temat: Bajkowe misie
Zapis w dzienniku:
Aktywność poranna i popołudniowa: Zabawa integracyjna „Co czuję?” – nazywanie emocji i odzwierciedlanie ich ciałem.
Wykonywanie ćwiczenia 3 w KP2, s. 41. Ćwiczenia poranne – Zestaw V. Obrysowywanie szablonów – ćwiczenie płynnych,
rytmicznych, ciągłych ruchów pisarskich. Zabawy mozaiką geometryczną. Zabawa ruchowa orientacyjno-porządkowa
„Liczbowe koła z liści”.
Obszary z podstawy programowej: I 5; III 5; IV 2, 8, 11, 12
Zajęcia główne: ▶ 1. Zabawy dydaktyczne – „Bajkowe misie” – poznanie bohaterów książek i filmowych opowieści
o misiach; doskonalenie umiejętności wypowiedzi na zadany temat; rozwijanie umiejętności aktywnego słuchania – wrażli-
wości muzycznej; malowanie niedźwiedzia według instrukcji – ćwiczenie 4 w KP2, s. 41. ▶ 2. Zajęcia umuzykalnia-
jące – „Żegnamy jesień, witamy nadchodzącą zimę”. Zabawy rytmiczne uwrażliwiające na brzmienie instrumentów
perkusyjnych. Rozwijanie umiejętności gry na instrumentach perkusyjnych. Utrwalenie piosenki Pan Listopad.
Obszary z podstawy programowej: I 5; II 7, 8; III 5; IV 1, 7, 9, 19
Zajęcia w ogrodzie: Zabawa ruchowa z elementami równowagi „Jesienna droga” – dostosowanie sposobu poruszania się
do określonych warunków. Zabawy z wykorzystaniem sprzętu terenowego z zachowaniem bezpieczeństwa. Zabawa rucho-
wa bieżna „Berek – zaczarowane liście”.
Obszary z podstawy programowej: I 5; III 5, 8, 9
I Aktywność poranna i popołudniowa
Zadania poranne
x Zabawa integracyjna „Co czuję?”. Dzieci chodzą swobodnie po sali. N. zmienia, co jakiś czas polecenia, np.: Chodzimy,
jak ludzie bardzo zmęczeni. Chodzimy z otwartym parasolem pod wiatr, skacząc po kamieniach.
x Wykonywanie ćwiczenia 3 w KP2, s. 41 – kolorowanie obrazka zgodnie z kodem.
x Ćwiczenia poranne – Zestaw V (zob. Zestawy ćwiczeń porannych).
Zadania popołudniowe
x Obrysowywanie szablonów. Dzieci przykładają szablon z wyciętym okienkiem w wybranym kształcie i obrysowują go
po krawędzi zewnętrznej – ćwiczenie płynnych, rytmicznych, ciągłych ruchów pisarskich.
x Zabawy mozaiką geometryczną. Dzieci losują z pudełka około 10 figur o różnym kształcie, rozpoznają je dotykiem
i podają nazwę. Z wylosowanych figur układają kompozycję według własnego pomysłu.
x Zabawa ruchowa orientacyjno-porządkowa „Liczbowe koła z liści” z Zestawu I (zob. Zestawy ćwiczeń gimnastycznych).