Page 147 - Nowa Trampolina sześciolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 147
TYDZIEŃ 1 2 • Dzień Pluszowego Misia • 145
II Zajęcia główne
Zajęcia 1
Rodzaj zajęć: zabawy dydaktyczne.
Temat: Bajkowe misie.
Cele:
p
oznanie bohaterów książek i filmowych opowieści o misiach
doskonalenie umiejętności wypowiedzi na zadany temat
ozwijanie umiejętności aktywnego słuchania – wrażliwości muzycznej.
r
Pomoce: ilustracje misiów z bajek i bohaterów książek, misie przyniesione przez dzieci, farba biała i czarna, pędzle,
granatowe lub niebieskie , kartki z bloku rysunkowego.
Przebieg zajęć:
1. „Misie w filmie i w książce” – pogadanka na temat misiów występujących w bajkach i książkach dla dzieci – Miś Usztek,
Kubuś Puchatek, Miś Yoggi, Miś Paddington, Miś Koralgol – opisywanie wyglądu, porównywanie, dostrzeganie cech
charakterystycznych.
2. Zabawa ruchowa „Gimnastyka z misiem”. Marsz z misiem uniesionym do góry, siad prosty – unoszenie misia na nogach,
podskoki z misiem, przekładanie misia z przodu i z tyłu ze zmianą kierunku, skakanie obunóż przez misia leżącego
na podłodze, wymyślanie ćwiczeń przez chętne dzieci.
3. Malowanie farbami niedźwiedzia polarnego według instrukcji – KP2, s. 41, ćwiczenie 4.
Zajęcia 2
Rodzaj zajęć: zajęcia umuzykalniające.
Temat: Żegnamy jesień, witamy nadchodzącą zimę.
Cele:
wrażliwienie na brzmienie instrumentów perkusyjnych
u
r
ozwijanie umiejętności gry na instrumentach perkusyjnych
u
trwalenie piosenki Pan Listopad
ozwijanie poczucia rytmu
r
wrażliwienie na zmiany natężenia dźwięku
u
r
ozwijanie inwencji twórczej.
Pomoce: nagranie piosenki Pan Listopad (CD), instrumenty perkusyjne: trójkąty, bębenki, tamburyny, grzechotki.
Przebieg zajęć:
1. Powitanie. Dzieci siedzą z N. w kole. Każde z dzieci kolejno wymyśla gesty lub gestodźwięki (klaskanie, pstrykanie,
uderzanie dłonią o części ciała itp.), podkreślające zrytmizowane słowa: Dzień dobry, witam was. Pozostałe dzieci
powtarzają powitanie.
2. Zabawa z Listopadem. Na środku sali staje dziecko – Pan Listopad z trójkątem. Dzieci poruszają się po całej sali przy
akompaniamencie rytmów wystukiwanych przez N. na bębenku. Gdy Pan Listopad zagra na trójkącie, dzieci zatrzymu-
ją się i słuchają, jaką nazwę części ciała wypowie. Zadaniem dzieci jest szybkie dotknięcie tą częścią ciała podłogi.
3. Instrumentacja piosenki Pan Listopad. Dzieci śpiewają piosenkę wraz z interpretacją ruchową (zob. TYDZIEŃ 9,
Środa). Następnie N. dzieli dzieci na cztery grupy instrumentalne. Dzieci uczą się instrumentacji do piosenki Pan Listopad.
Pan Listopad gra na basie dylu, dylu bum – trzy uderzenia pałeczką w membranę bębenka, przypadające na wskazane
sylaby;
Na jesiennym graniu zna się, trawką dotknął strun – trzy uderzenia tamburynem o rękę, przypadające na wskazane sylaby;
Wesoło gra muzyka – cztery rytmiczne uderzenia grzechotką o rękę;
pada deszcz – trzy uderzenia pałeczką w trójkąt w rytmie słów piosenki;
Świerszcz za kominem cyka – cztery rytmiczne uderzenia grzechotką o rękę;
tańcz, gdy chcesz – trzy uderzenia pałeczką w trójkąt w rytmie słów piosenki.
Instrumentacja drugiej oraz trzeciej zwrotki przebiega tak samo jak zwrotki pierwszej.
4. Zabawa „Coraz głośniej słychać zimę”. N. wybiera kilkoro dzieci (3–5) i wręcza im bębenki. Dzieci z instrumentami sia-
dają tyłem do pozostałych osób, które tworzą koło, podając sobie ręce. Dzieci z bębenkami mają za zadanie naśladować
odgłosy kroków zbliżającej się Pani Zimy, grając w pulsie. N. wskazuje dzieci, które mają w danym momencie grać na
bębenku, kontrolując tym samym natężenie dźwięku. Dzieci w kole naśladują kroki Pani Zimy, poruszając się do przodu,
do tyłu lub idąc w miejscu, w zależności od siły brzmienia odgłosu (im głośniejsze odgłosy Pani Zimy, tym większe koło,
brak zmiany natężenia dźwięku, kroki w miejscu).