Page 145 - Nowa Trampolina sześciolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 145
TYDZIEŃ 1 2 • Dzień Pluszowego Misia • 143
Wtorek temat: Motyl, mama, mysz – co na początku słyszysz?
Zapis w dzienniku:
Aktywność poranna i popołudniowa: Zabawa „Szyjemy misia” do muzyki o zmieniającym się tempie – doskonalenie
wyczucia poruszania się w przestrzeni. Układamy wyrazy – zabawy słowem. Ćwiczenia poranne – Zestaw V. Wykonywa-
nie ćwiczeń w KP2, s. 40. Zabawa ruchowa skoczna „Wyszywanie”.
Obszary z podstawy programowej: I 5, 7, 8, 9; III 5, 7; IV 1, 7
Zajęcia główne: ▶ 1. Przygotowanie do czytania i pisania – „Motyl, mama, mysz – co na początku słyszysz?” –
poznanie litery m, M, drukowanej i pisanej, doskonalenie analizy sylabowej i głoskowej wyrazów, utrwalanie kształtu
poznanej litery, odczytywanie wyrazów z poznaną literą – KP2, s. 38–39. ▶ 2. Zajęcia ruchowe – ćwiczenia gimnastyczne,
Zestaw II.
Obszary z podstawy programowej: I 5, 7, 8, 9; II 10; III 5, 7; IV 2, 4, 8
Zajęcia w ogrodzie: Słuchanie odgłosów przyrody – budzenie wrażliwości na piękno przyrody. Zabawy z wykorzysta-
niem sprzętu terenowego – zwrócenie uwagi na przestrzeganie zasad bezpieczeństwa. Zabawa ruchowa z elementem rów-
nowagi „Przełóż piłkę”.
Obszary z podstawy programowej: I 5, 7; II 10, 11; III 5; IV 18
I Aktywność poranna i popołudniowa
Zadania poranne
x Zabawa „Szyjemy misia” do muzyki o zmieniającym się tempie. Dzieci ustawiają się jedno za drugim i łapią się za ręce.
Pierwsze dziecko to igła, które prowadzi resztę dzieci – nitkę. Na umówiony sygnał następuje zmiana prowadzącego
(igły) – doskonalenie wyczucia poruszania się w przestrzeni.
x Układamy wyrazy – zabawy słowem. N. podaje pierwszą sylabę wyrazu, a dzieci dopowiadają kolejne sylaby. Musi powstać
sensowny wyraz, którego znaczenie jest znane dzieciom, np.: mo-tyl, me-ta, me-ble, my-śli, mu-rek, ma-ta.
x Ćwiczenia poranne – Zestaw V (zob. Zestawy ćwiczeń porannych).
Zadania popołudniowe
x Wykonanie ćwiczeń w KP2, s. 40. Rysowanie szlaczków i wzorów literopodobnych. Pisanie po śladzie litery m, M.
x Zabawa ruchowa skoczna „Wyszywanie”. Naśladowanie szycia nićmi – układanie skakanki na podłodze: ścieg fastry gowy
– skakanie wzdłuż skakanki, ścieg zygzakowaty – skoki z jednej strony skakanki na drugą.
II Zajęcia główne
Zajęcia 1
Rodzaj zajęć: przygotowanie do czytania i pisania.
Temat: Motyl, mama, mysz – co na początku słyszysz?
Cele:
oznanie litery m, M, drukowanej i pisanej
p
doskonalenie analizy sylabowej i głoskowej wyrazów
trwalanie kształtu poznanej litery
u
dczytywanie wyrazów z poznaną literą.
o
Pomoce: kasztany, orzechy, klocki, KP2, KA.
Przebieg zajęć:
1. Opowiadanie historyjki o przygodzie Trampolinka w bibliotece z wykorzystaniem ilustracji z KP2, s. 38–39. Wyznacza-
nie kolejności obrazków. Chętne dzieci czytają teksty w chmurkach na obrazkach – zachęcanie do samodzielnego czytania.
2. Prezentacja litery m, M – drukowanej i pisanej. Wspomnienie, że ta litera jest oznaczana na niebiesko ponieważ jest
spółgłoską.
3. Układanie modeli wyrazów: motyl, Maja z czerwonych i niebieskich kartoników (KA, k. 38, 39).
4. Zabawa „Tropimy głoskę m” – N. rozkłada na podłodze obrazki. Dzieci kolejno wyszukują i podnoszą obrazek, w którym
słychać głoskę m w różnych miejscach w wyrazie.