Page 149 - Nowa Trampolina sześciolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 149
TYDZIEŃ 1 2 • Dzień Pluszowego Misia • 147
Cele:
doskonalenie umiejętności przeliczania przedmiotów
p
orównywanie liczebności – określanie, o ile więcej, o ile mniej
kształtowanie umiejętności dodawania i odejmowania na konkretach
współdziałanie w zespole.
Pomoce: plastikowe talerzyki, kubeczki, łyżeczki, 6 serwetek, stolik i krzesełka, pluszowe misie, KP2, CD.
Przebieg zajęć:
1. Dzieci siedzą w półkolu. N. opowiada: 2 misie z naszej sali postanowiły urządzić przyjęcie. Zaprosiły 3 pluszowe misie
z innych sal. Upiekły pyszne ciasto i przygotowały sok pomarańczowy. Jednak misie nie potrafią nakryć do stołu. Nie wiedzą,
co będzie im potrzebne. Pomóżcie im i przygotujcie stół zanim przyjdą goście.
2. Zabawa „Przyjęcie” – N. pyta, czy pamiętają, ile pluszowych misiów weźmie udział w przyjęciu. Dzieci wspólnie usta-
lają, co będzie im potrzebne do przygotowania przyjęcia: talerzyki, kubeczki, łyżeczki, serwetki. Dostawiają do stolika
5 krzesełek. Wyznaczone dzieci przynoszą potrzebne przedmioty i rozkładają na stole. Kolejne dziecko przelicza,
czy wystarczy miejsc dla wszystkich misiów.
3. N. kładzie przed dziećmi 5 pluszowych misiów i dokłada jeszcze jednego, mówiąc: Miś z sali maluszków zabrał ze sobą
przyjaciela. Co należy zrobić, żeby miś miał miejsce przy stole? O ile więcej misiów przyszło na przyjecie?. Dostawienie
brakującego kompletu naczyń i krzesełka. Zostawmy misie niech sobie spokojnie zjedzą, a my w tym czasie się pobawimy.
4. Zabawa „Niedźwiedzie tańczą razem” – dzieci-niedźwiedzie tańczą razem w rytm wesołej muzyki z CD. Na hasło:
Dwa niedźwiedzie tańczą razem – dzieci dobierają się w pary. N. powtarza zabawę, mówiąc Trzy/cztery/pięć niedźwiedzi
tańczy razem. Jeśli zdarzy się sytuacja, że nie da się utworzyć koła zgodnie z hasłem, dzieci tworzą mniejszą lub większą
grupę misiów, określając, o ile mniej lub, o ile więcej misiów.
5. Wykonywanie ćwiczenia 1 w KP2, s. 42 – ćwiczenia matematyczne – utrwalanie liczebników głównych i porządkowych,
przeliczanie.
Zajęcia 2
Rodzaj zajęć: zajęcia ruchowe.
Temat: Ćwiczenia gimnastyczne – Zestaw II (zob. Zestawy ćwiczeń gimnastycznych).
III Zajęcia w ogrodzie
x Zabawy z piłką – rzucanie do wyznaczonego celu, doskonalenie zręczności.
x Zabawa „Tor przeszkód” z wykorzystaniem sprzętu terenowego – doskonalenie sprawności ruchowej.
Piątek temat: Niedźwiedzie w naturalnym środowisku
Zapis w dzienniku:
Aktywność poranna i popołudniowa: Zabawa „Ciepło – zimno” – szukamy misia. Misiowe puzzle – doskonalenie ana-
lizy i syntezy wzrokowej. Wykonywanie ćwiczeń w KP2, s. 43. Ćwiczenia poranne – Zestaw V. Dorysowywanie misom
odpowiednich elementów – KP2, s. 44. Zabawa ruchowa na czworakach „Podania piłki stopą”.
Obszary z podstawy programowej: I 5, 7; III 5; IV 1, 2, 5, 7
Zajęcia główne: ▶ 1. Zajęcia przyrodnicze – „Poznajemy niedźwiedzie” – zapoznanie z wyglądem i trybem życia niedź-
wiedzi (polarnych, brunatnych), rozwijanie zainteresowań światem zwierząt, wzbogacanie słownictwa. Zabawa
ruchowa „Niedźwiedzie – łączcie się!”. Wykonywanie ćwiczeń w KP2, s. 45. ▶ 2. Zajęcia plastyczne – zakładka do książki
– rozwijanie zainteresowań czytelniczych, pobudzanie inwencji twórczej, dbanie o estetyczny wygląd wykonywanej pracy.
Obszary z podstawy programowej: I 5, 7; II 6; III 5; IV 1, 2, 8, 11, 12, 15, 18
Zajęcia w ogrodzie: Zabawa w berka kucanego – rozwijanie sprawności ruchowej. Zabawy z wykorzystaniem sprzętu
terenowego – rozwijanie umiejętności współdziałania.
Obszary z podstawy programowej: I 5, 7; III 5, 8, 9