Page 141 - Nowa Trampolina sześciolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 141
TYDZIEŃ 1 1 • Mój zwierzak • 139
6. Wspólnie z dziećmi zaplanowanie akcji „Uśmiech dla zwierząt” – przygotowanie plakatu dla rodziców. Zachęcenie dzieci
(i rodziców) do systematycznej zbiórki darów dla zwierząt z pobliskiego schroniska.
7. Wykonywanie ćwiczeń w KP2, s. 34. Z ilu i jakich figur geometrycznych ułożono kota i koguta? – przeliczanie figur
geometrycznych i ich rozpoznawanie. Rysowanie takich samych bud dla psa.
Zajęcia 2
Rodzaj zajęć: zajęcie plastyczne.
Temat: Mój zwierzak.
Cele:
r
ozwijanie ekspresji twórczej
doskonalenie umiejętności formowania postaci zwierzęcia z jednej bryły gliny
doskonalenie sprawności manualnej.
Pomoce: glina, farby plakatowe, koraliki.
Przebieg zajęć:
1. Omówienie i pokaz kolejnych etapów pracy plastycznej: uformowanie gliny w kształcie podłużnej walcowatej bryły,
nadanie jej kształtu zwierzęcia (ugniatanie i rozciąganie bryły).
2. Formowanie przez dzieci wybranej sylwetki zwierzątka hodowanego w domu, wciskanie koralików (oczy).
3. Po podsuszeniu malowanie rzeźby farbami plakatowymi.
III Zajęcia w ogrodzie
x Zabawa „Biegnij – wróć!” – dzieci w gromadce stoją przed prowadzącym, który wyznacza im zadania: Dotknij drzewa i wróć,
okrąż drabinki i wróć, biegnij prosto i na hasło „stop” wróć, dotknij huśtawki i wróć itp. Dziecko, które wróci, otrzymuje punkt –
przypina sobie do kurtki klamerkę do bielizny. Po zakończeniu zabawy dzieci liczą punkty – ćwiczenie reakcji na sygnał.
x Obserwacja zmian w przyrodzie późną jesienią – swobodne wypowiedzi dzieci.
x Zabawa ruchowa skoczna „Kto dalej?” (zob. Zestawy gier i zabaw ruchowych).
Piątek temat: Kto pomaga zwierzętom?
Zapis w dzienniku:
Aktywność poranna i popołudniowa: Zabawa „Słowo do słowa” – ćwiczenie słuchu fonematycznego. Wykonywanie
ćwiczeń na s. 35 w KP2. Ćwiczenia oddechowe „Czyja piłeczka potoczy się dalej?” – rozwijanie pojemności płuc. Ćwiczenia
poranne – Zestaw IV. Zabawa „O którym zwierzątku mówię?” – doskonalenie umiejętności opisu, kształtowanie logiczne-
go myślenia. Zabawy dowolne w kącikach według zainteresowań dzieci. Zabawa ruchowo-ortofoniczna „Zwie rzęta na wsi”.
Obszary z podstawy programowej: I 5, 9; III 5; IV 1, 2, 5, 7
Zajęcia główne: ▶ 1. Zajęcia przyrodniczo-społeczne – „Kto pomaga zwierzętom?” – opanowanie umiejętności
prowadzenia rozmowy jako wymiany informacji, poznanie pracy weterynarza, usystematyzowanie wiadomości na temat
hodowli zwierząt domowych. Założenie hodowli wybranego zwierzątka – omówienie sposobów opieki. ▶ 2. Zajęcia
ruchowe – ćwiczenia gimnastyczne, Zestaw I.
Obszary z podstawy programowej: I 5, 8, 9; III 5, 6; IV 1, 2, 5, 18, 20
Zajęcia w ogrodzie: Zabawa z elementem rzutu „Bitwa na kulki” – kształtowanie zasad zdrowej rywalizacji. Jazda
na rowerkach i hulajnogach po wyznaczonym torze – rozwijanie koordynacji ruchowej.
Obszary z podstawy programowej: I 5, 8, 9; III 5
I Aktywność poranna i popołudniowa
Zadania poranne
x Zabawa „Słowo do słowa” – dzieci turlają do siebie kłębek włóczki i wymawiają dowolne słowo zaczynające się głoską,
którą kończyło się słowo wypowiedziane przez poprzednika – ćwiczenie słuchu fonematycznego.