Page 139 - Nowa Trampolina sześciolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 139

TYDZIEŃ 1 1  •  Mój zwierzak  •  137



            3.  Nauka drugiej i trzeciej zwrotki piosenki Pan Listopad (CD). Dzieci powtarzają pierwszą zwrotkę oraz refren piosenki,
              śpiewając ją przy akompaniamencie nagrania z płyty. Następnie uczą się tekstu drugiej oraz trzeciej zwrotki. Po opano-
              waniu tekstu stają w kole i wykonują układ taneczny (zob. TYDZIEŃ 9, Środa).
            4.  Zapoznanie z brzmieniem wybranych instrumentów muzycznych. N. kładzie na podłodze zdjęcia instrumentów,
              które pojawiły się w piosence Pan Listopad. Zadaniem dzieci jest właściwe nazwanie instrumentów oraz ułożenie
              ich w takiej kolejności, w jakiej pojawiły się w piosence (kontrabas, bęben, flet). Następnie N. prezentuje nagranie
              dźwięków wydawanych przez te instrumenty. Dzieci charakteryzują słyszane odgłosy, np.: dźwięk kontrabasu – gruby,
              ciężki, bębna – w zależności od rozmiaru, im będzie on większy, tym dźwięk głośniejszy, flet – jasny, śpiewny, cienki.
            5.  Zabawa „Jaki instrument tak pięknie gra?”. N. rozkłada zdjęcia z instrumentami (kontrabas, bęben, flet). Dzieci
              poruszają się po całej sali przy akompaniamencie marszowych rytmów improwizowanych przez N. na bębenku.
              Gdy usłyszą nagranie odgłosu wybranego instrumentu, odnajdują zdjęcie przedstawiające instrument, który wydaje
              słyszany dźwięk, i tworzą wokół niego koło.
            6.  Pożegnanie. Dzieci stają w kole i uczą się piosenki pożegnalnej do popularnej melodii Kurki trzy, wykonując wskazane
              ruchy (zob. pkt 1 scenariusza). Zmieniają się tylko ostatnie słowa piosenki: i pożegnaj grzecznie się.



            III Zajęcia w ogrodzie

              x Zabawy z wykorzystaniem sprzętu terenowego – zwrócenie uwagi na przestrzeganie zasad bezpieczeństwa.
              x Zabawa ruchowa z elementem rzutu „Stop! Podaj piłkę” (zob. Zestawy gier i zabaw ruchowych).

            Uwaga: na zajęcia w czwartek dzieci mają przynieść zdjęcia swoich ulubionych zwierząt domowych.




            Czwartek    temat:  Chciałbym mieć takiego przyjaciela



            Zapis w dzienniku:

            Aktywność poranna i popołudniowa: Zabawa „Głuchy telefon” – wierne przekazywanie usłyszanego tekstu, rozumienie
            konieczności zachowania ciszy podczas zabawy. Rozmowa z czworonożnym przyjacielem – rozwijanie mowy dialogowej.
            Ćwiczenia poranne – Zestaw IV. Zabawa „Sznurki” – układanie kształtów według wzoru i z pamięci, rozwijanie sprawności
            manualnej. Układanie pociętych obrazków związanych z omawianym tematem (zwierzęta hodowane na wsi i domowe) –
            utrwalanie wiadomości. Doskonalenie analizy i syntezy wzrokowej. Zabawa ruchowa na czworakach „Slalom na czworakach”.
              Obszary z podstawy programowej: I 5, 8, 9; IV 2, 7, 18, 19

            Zajęcia główne:   ▶  1. Praca z tekstem – „Chciałbym mieć takiego przyjaciela” – wykorzystanie wiersza Rozmowa
            M. Strzałkowskiej – podnoszenie świadomości i rozwijanie wrażliwości na los porzuconych i pokrzywdzonych zwierząt,
            czekających na pomoc w schronisku, wyrabianie poczucia odpowiedzialności za los zwierząt, tworzenie trwałych nawyków
            niesienia pomocy opuszczonym zwierzętom. Wykonywanie ćwiczeń w KP2, s. 34.  ▶  2. Zajęcia plastyczne – „Mój
            zwierzak” – doskonalenie umiejętności formowania postaci zwierzęcia z jednej bryły gliny, doskonalenie sprawności
            manualnej.
              Obszary z podstawy programowej: I 5, 8, 9; II 9, 10, 11; IV 1, 2, 6, 15, 18, 19

            Zajęcia w ogrodzie: Zabawa „Biegnij – wróć!” – rozwijanie reakcji na sygnał. Obserwacja zmian w przyrodzie późną
            jesienią – swobodne wypowiedzi dzieci. Zabawa ruchowa skoczna „Kto dalej?”.
              Obszary z podstawy programowej: I 5, 8, 9; III 5; IV 2, 18



            I Aktywność poranna i popołudniowa

            Zadania poranne
              x „Głuchy telefon” – zabawa w kole. Dziecko uważnie słucha informacji mówionej szeptem przez kolegę (np. nazwy
              zwierząt), pamięta, że nie wolno krzyczeć do ucha. Wierne przekazywanie usłyszanego tekstu, rozumienie konieczności
              zachowania ciszy podczas zabawy.
              x Rozmowa z czworonożnym przyjacielem – opowiadanie historyjki, wymyślanie, co mogą mówić zwierzęta – rozwijanie
              mowy dialogowej.
              x Ćwiczenia poranne – Zestaw IV (zob. Zestawy ćwiczeń porannych).
   134   135   136   137   138   139   140   141   142   143   144