Page 139 - Nowa Trampolina sześciolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 139
TYDZIEŃ 1 1 • Mój zwierzak • 137
3. Nauka drugiej i trzeciej zwrotki piosenki Pan Listopad (CD). Dzieci powtarzają pierwszą zwrotkę oraz refren piosenki,
śpiewając ją przy akompaniamencie nagrania z płyty. Następnie uczą się tekstu drugiej oraz trzeciej zwrotki. Po opano-
waniu tekstu stają w kole i wykonują układ taneczny (zob. TYDZIEŃ 9, Środa).
4. Zapoznanie z brzmieniem wybranych instrumentów muzycznych. N. kładzie na podłodze zdjęcia instrumentów,
które pojawiły się w piosence Pan Listopad. Zadaniem dzieci jest właściwe nazwanie instrumentów oraz ułożenie
ich w takiej kolejności, w jakiej pojawiły się w piosence (kontrabas, bęben, flet). Następnie N. prezentuje nagranie
dźwięków wydawanych przez te instrumenty. Dzieci charakteryzują słyszane odgłosy, np.: dźwięk kontrabasu – gruby,
ciężki, bębna – w zależności od rozmiaru, im będzie on większy, tym dźwięk głośniejszy, flet – jasny, śpiewny, cienki.
5. Zabawa „Jaki instrument tak pięknie gra?”. N. rozkłada zdjęcia z instrumentami (kontrabas, bęben, flet). Dzieci
poruszają się po całej sali przy akompaniamencie marszowych rytmów improwizowanych przez N. na bębenku.
Gdy usłyszą nagranie odgłosu wybranego instrumentu, odnajdują zdjęcie przedstawiające instrument, który wydaje
słyszany dźwięk, i tworzą wokół niego koło.
6. Pożegnanie. Dzieci stają w kole i uczą się piosenki pożegnalnej do popularnej melodii Kurki trzy, wykonując wskazane
ruchy (zob. pkt 1 scenariusza). Zmieniają się tylko ostatnie słowa piosenki: i pożegnaj grzecznie się.
III Zajęcia w ogrodzie
x Zabawy z wykorzystaniem sprzętu terenowego – zwrócenie uwagi na przestrzeganie zasad bezpieczeństwa.
x Zabawa ruchowa z elementem rzutu „Stop! Podaj piłkę” (zob. Zestawy gier i zabaw ruchowych).
Uwaga: na zajęcia w czwartek dzieci mają przynieść zdjęcia swoich ulubionych zwierząt domowych.
Czwartek temat: Chciałbym mieć takiego przyjaciela
Zapis w dzienniku:
Aktywność poranna i popołudniowa: Zabawa „Głuchy telefon” – wierne przekazywanie usłyszanego tekstu, rozumienie
konieczności zachowania ciszy podczas zabawy. Rozmowa z czworonożnym przyjacielem – rozwijanie mowy dialogowej.
Ćwiczenia poranne – Zestaw IV. Zabawa „Sznurki” – układanie kształtów według wzoru i z pamięci, rozwijanie sprawności
manualnej. Układanie pociętych obrazków związanych z omawianym tematem (zwierzęta hodowane na wsi i domowe) –
utrwalanie wiadomości. Doskonalenie analizy i syntezy wzrokowej. Zabawa ruchowa na czworakach „Slalom na czworakach”.
Obszary z podstawy programowej: I 5, 8, 9; IV 2, 7, 18, 19
Zajęcia główne: ▶ 1. Praca z tekstem – „Chciałbym mieć takiego przyjaciela” – wykorzystanie wiersza Rozmowa
M. Strzałkowskiej – podnoszenie świadomości i rozwijanie wrażliwości na los porzuconych i pokrzywdzonych zwierząt,
czekających na pomoc w schronisku, wyrabianie poczucia odpowiedzialności za los zwierząt, tworzenie trwałych nawyków
niesienia pomocy opuszczonym zwierzętom. Wykonywanie ćwiczeń w KP2, s. 34. ▶ 2. Zajęcia plastyczne – „Mój
zwierzak” – doskonalenie umiejętności formowania postaci zwierzęcia z jednej bryły gliny, doskonalenie sprawności
manualnej.
Obszary z podstawy programowej: I 5, 8, 9; II 9, 10, 11; IV 1, 2, 6, 15, 18, 19
Zajęcia w ogrodzie: Zabawa „Biegnij – wróć!” – rozwijanie reakcji na sygnał. Obserwacja zmian w przyrodzie późną
jesienią – swobodne wypowiedzi dzieci. Zabawa ruchowa skoczna „Kto dalej?”.
Obszary z podstawy programowej: I 5, 8, 9; III 5; IV 2, 18
I Aktywność poranna i popołudniowa
Zadania poranne
x „Głuchy telefon” – zabawa w kole. Dziecko uważnie słucha informacji mówionej szeptem przez kolegę (np. nazwy
zwierząt), pamięta, że nie wolno krzyczeć do ucha. Wierne przekazywanie usłyszanego tekstu, rozumienie konieczności
zachowania ciszy podczas zabawy.
x Rozmowa z czworonożnym przyjacielem – opowiadanie historyjki, wymyślanie, co mogą mówić zwierzęta – rozwijanie
mowy dialogowej.
x Ćwiczenia poranne – Zestaw IV (zob. Zestawy ćwiczeń porannych).