Page 136 - Nowa Trampolina sześciolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 136

134  •  SCENARIUSZE ZAJĘĆ  •  Listopad



          II Zajęcia główne

          Zajęcia 1
          Rodzaj zajęć: praca z obrazkiem.
          Temat: Pies przyjacielem człowieka.
          Cele:
            u
            świadomienie pomocnej roli psa w życiu człowieka
            doskonalenie umiejętności budowania dłuższych wypowiedzi
            u
            trwalanie poznanych liter, próby odczytywania wyrazów
            ozwijanie aktywności poprzez stosowanie technik twórczego myślenia oraz wykorzystanie dziecięcej ekspresji.
            r
               Pomoce: ilustracje przedstawiające psy w różnych sytuacjach, sylwety psów, budy i miski z podpisami: Azor,
               Burek, Reks, Dino, Pimpek, KP2.

          Przebieg zajęć:
          1.  N. dzieli dzieci na grupy – każda grupa na podstawie ilustracji omawia rolę psa w życiu ludzi: I grupa – pies – stróż
            gospodarstwa wiejskiego, II grupa – pies – towarzysz ludzi niepełnosprawnych (np. przewodnik ludzi niewidomych),
            III grupa– pies – ratownik, pracujący w straży pożarnej, GOPR, TOPR, WOPR, psy tropiące ślady, szukające osób
            zaginionych w gruzach, w górach, pod lawiną, ratujące tonących, IV grupa – pies pasterski, V grupa – pies tropiciel (po-
            szukiwanie osób, wykrywanie szkodliwych substancji, np. narkotyków – pies policyjny). Podawanie innych przykładów,
            np. pies biorący udział w dogoterapii – KP2, s. 30.
          2.  „Czyja to buda?” – zabawa dydaktyczna. Wprowadzenie napisów do globalnego czytania: Azor, Burek, Reks, Dino, Pimpek.
            Dopasowanie napisów do obrazka. Na tablicy są umieszczone budy, na których widnieją wizytówki z imionami psów. Na dole
            tablicy umieszczone są sylwety psów z podpisem i podpisane miski. Dzieci mają za zadanie odszukać taki sam napis,
            jaki ma pies, miska i buda poprzez porównywanie; wyodrębnić głoskę w nagłosie w imieniu psa, wskazać samogłoski.
          3.  Rozmowa: Czy pies zawsze zachowuje się przyjaźnie? W jakich sytuacjach psy bywają groźne, agresywne? Co zrobić, kiedy
            znajdziemy się w takiej sytuacji? Dzieci mogą opracować kodeks postępowania w sytuacji zagrożenia ze strony psa: –
            Zachowaj spokój. – Wezwij pomoc. – Nie uciekaj (pies będzie cię gonił). – Nie szarp się (zwierzę zaciśnie szczęki jeszcze
            mocniej, by cię zatrzymać). – Nie patrz mu w oczy (rozdrażnisz go i sprowokujesz do walki). – Przyjmij pozycję „żółwia”.
          4.  Zabawa ruchowa „Pieski” – z elementem czworakowania. Dzieci ruchem, mimiką i głosem naśladują określone czyn-
            ności psa: szczekanie, warczenie, turlanie się, picie wody z miski, bieganie, tropienie, odpoczywanie, spacerowanie.
          5.  Wykonywanie ćwiczenia 2 w KP2, s. 28. Kolorowanie obrazka – rozmowa na temat zwierząt mieszkających w schro-
            nisku, czy i jak mogą pomóc przedszkolaki mieszkańcom schronisk dla zwierząt.

          Zajęcia 2
          Rodzaj zajęć: zajęcia ruchowe.
          Temat: Ćwiczenia gimnastyczne – Zestaw I (zob. Zestawy ćwiczeń gimnastycznych).

          III Zajęcia w ogrodzie


             x Zabawa „Gonimy bańki mydlane” – dzieci biegają po ogrodzie, łapiąc bańki mydlane – ćwiczenie koordynacji wzrokowo-
            -ruchowej. (Przepis na płyn do robienia baniek: ¼ kubka płynu do mycia naczyń, 10 l wody, 1 łyżeczka gliceryny).
             x Obserwacje przez lupę kory drzew – próby odpowiedzi na pytanie: Co ukryło się w korze? – rozwijanie zainteresowania przyrodą.
             x Zabawa ruchowa bieżna „Bieg z woreczkiem na głowie” z Zestawu IV (zob. Zestawy ćwiczeń gimnastycznych).



          Środa    temat:  Zwierzęta się uczą i my też



          Zapis w dzienniku:

          Aktywność poranna i popołudniowa: Układanie z mozaiki geometrycznej sylwetek zwierząt – rozwijanie wyobraźni,
          utrwalanie nazw figur geometrycznych. Grupowanie obrazków według instrukcji – kształtowanie analizy i syntezy słuchowej
          wyrazów. Wykonywanie ćwiczeń w KP2, s. 31. Ćwiczenia poranne – Zestaw IV. Zabawa dydaktyczna „Co widziałeś?” – ćwi-
          czenia analizatora wzrokowego, wyodręb nianie figury i tła, spostrzeganie położenia w przestrzeni i stosunków przestrzennych.
          Ćwiczenia spostrzegawczości wzrokowej – odszukiwanie wyrazu kot ukrytego w innych wyrazach. Wykonywanie ćwiczeń
          w KP2, s. 32. Zabawa ruchowa równoważna „Na drugą stronę po kładce”.
            Obszary z podstawy programowej: I 5; III 5; IV 2, 4, 11, 12
   131   132   133   134   135   136   137   138   139   140   141