Page 137 - Nowa Trampolina sześciolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 137
TYDZIEŃ 1 1 • Mój zwierzak • 135
Zajęcia główne: ▶ 1. Zajęcia matematyczne – „Zwierzęta się uczą i my też” – tworzenie zbiorów na podstawie wybranej
cechy przedmiotu, doskonalenie umiejętności liczenia i porównywania liczebności zbiorów, określanie położenia przedmio-
tów w przestrzeni. Wykonywanie ćwiczeń w KP2, s. 33. ▶ 2. Zajęcia umuzykalniające – „Poznajemy instrumenty Pana
Listopada”. Zabawy rytmiczne uwrażliwiające na brzmienie instrumentów muzycznych. Utrwalenie piosenki Pan Listopad.
Obszary z podstawy programowej: I 5; III 2, 5; IV 4, 5, 7, 12, 15, 19
Zajęcia w ogrodzie: Zabawy z wykorzystaniem sprzętu terenowego – zwrócenie uwagi na przestrzeganie zasad bezpie-
czeństwa. Zabawa ruchowa z elementem rzutu „Stop! Podaj piłkę”.
Obszary z podstawy programowej: I 5, 6, 8, 9; III 5
I Aktywność poranna i popołudniowa
Zadania poranne
x Układanie z mozaiki geometrycznej sylwetek zwierząt – rozwijanie wyobraźni, utrwalanie nazw figur geometrycznych.
x Grupowanie obrazków według instrukcji podanej przez N., np. według liczby sylab (2-, 3-, 4-sylabowe…), zaczynające
się głoską a, e, u, i – kształtowanie analizy i syntezy słuchowej wyrazów.
x Wykonywanie ćwiczeń w KP2, s. 31.
x Ćwiczenia poranne – Zestaw IV (zob. Zestawy ćwiczeń porannych).
Zadania popołudniowe
x Zabawa dydaktyczna „Co widziałeś?”. Dzieci stają przed ścianą, na której jest tablica i kilka elementów wystroju sali. Przez
kilkanaście sekund przyglądają się przedmiotom wiszącym na tablicy i na ścianie, a następnie odwracają się tyłem. N. pyta:
Jak wygląda ściana, na którą przed chwilą patrzyliście? Co się na niej znajdowało? Co było niżej, a co wyżej? – ćwiczenia analiza-
tora wzrokowego, wyodrębnianie figury i tła, spostrzeganie położenia w przestrzeni i stosunków przestrzennych.
x Ćwiczenia spostrzegawczości wzrokowej – odszukiwanie wyrazu kot ukrytego w innych wyrazach, np.: maskotka,
kotlety, łoskot, warkot.
x Kolorowanie nitek poplątanych przez kotki – ćwiczenie grafomotoryczne – KP2, s. 32.
x Zabawa ruchowa równoważna „Na drugą stronę po kładce” z Zestawu IV (zob. Zestawy ćwiczeń gimnastycznych).
II Zajęcia główne
Zajęcia 1
Rodzaj zajęć: zajęcia matematyczne.
Temat: Zwierzęta się uczą i my też.
Cele:
worzenie zbiorów na podstawie wybranej cechy przedmiotu
t
doskonalenie umiejętności liczenia i porównywania liczebności zbiorów
o
kreślanie położenia przedmiotów w przestrzeni.
Pomoce: motki wełny w różnych kolorach i wielkościach, ilustracje dorosłych i ich młodych, rysunek konturu
kota z wykropkowanymi prążkami dla każdego dziecka, ilustracje przedstawiające koty domowe i dzikie, obręcze, KP2.
Przebieg zajęć:
1. Dzieci siedzą w kole. Każde ma przed sobą obrazki przedstawiające zwierzęta. N. recytuje wiersz Maciejki Mazan
Trzy małe jeżyki.
Trzy małe jeżyki
Przyszły trzy małe jeżyki Trzy jak trzy małe jeżyki,
na lekcję matematyki . a każdy bardzo wesoły .
Dzisiaj się uczą liczenia, Cztery jak cztery łapeczki,
więc zaczynają ćwiczenia: na których biegły do szkoły .
jeden jak nosek jeżyka, I pięć – bo piątkę, rzecz jasna,
co jest jak mała kuleczka . dostały z matematyki .
Dwa jak dwa oczka jeżyka, Tylko igiełek na razie
lśniące jak czarna porzeczka . nie policzyły jeżyki…
Maciejka Mazan