Page 140 - Nowa Trampolina sześciolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 140
138 • SCENARIUSZE ZAJĘĆ • Listopad
Zadania popołudniowe
x Zabawa „Sznurki” – odwzorowywanie kształtów szlaczków, figur geometrycznych za pomocą sznurka – układanie według
wzoru i z pamięci, rozwijanie sprawności manualnej.
x Układanie pociętych obrazków związanych z omawianym tematem (zwierzęta hodowane na wsi i domowe) utrwalanie
wiadomości. Doskonalenie analizy i syntezy wzrokowej.
x Zabawa ruchowa na czworakach „Slalom na czworakach” z Zestawu IV (zob. Zestawy ćwiczeń gimnastycznych).
II Zajęcia główne
Zajęcia 1
Rodzaj zajęć: praca z tekstem.
Temat: Chciałbym mieć takiego przyjaciela.
Cele:
p
odnoszenie świadomości i rozwijanie wrażliwości na los porzuconych i pokrzywdzonych zwierząt, czekających
na pomoc w schronisku
yrabianie poczucia odpowiedzialności za los zwierząt
w
worzenie trwałych nawyków niesienia pomocy opuszczonym zwierzętom.
t
Pomoce: ilustracje zwierząt domowych (przyniesione z domu przez dzieci), podpisy do ilustracji zwierząt, ilustra-
cje przybliżające dzieciom życie zwierząt w schronisku, materiały potrzebne do wykonania plakatu, KP2.
Przebieg zajęć:
1. Oglądanie przyniesionych przez dzieci zdjęć przedstawiających zwierzęta, które mają w domu – swobodne wypowiedzi.
2. Oglądanie ilustracji i nazywanie zwierząt domowych: chomik, kot, pies, rybki, papuga, kanarek, myszka, szczur…
Próby dobierania podpisów, wyróżnianie poznanych samogłosek w wyrazach.
3. Słuchanie wiersza Małgorzaty Strzałkowskiej Rozmowa.
Rozmowa
Dryń! Telefon!
– Cześć . Tu babcia .
– O! Dzień dobry!
– Dobra Żabcia…
– Ja nie jestem żadną Żabcią, babciu!
– Wiem Haneczko… Nie rusz, Żabciu! Haniu, wiesz kto ze mną mieszka?
– Kot!
– Nie tylko! Mam też pieska!
– Pieska? Ale fajnie, babciu!
– Hau! Hau! Hau! Hau! Spokój, Żabciu!
– A co na to Mruczek mówi?
– Wiesz, od razu ją polubił .
– Tego pieska dał ci dziadek?
– Nie, Haneczko . To przypadek… W Internecie przeczytałam, że ktoś psa przy poczcie znalazł . No i odwiózł do schro-
niska . Żal mi się zrobiło psiska… Pan przywiązał go na sznurku . I zostawił . Tuż przy murku . Dwa dni siedział psiak pod
drzewem…
– Jak tak można, babciu?
– Nie wiem… Może kapcie pogryzł panu? Odgryzł frędzle od dywanu? Może głośno szczekał w domu? Albo już się znudził
komuś? Siedział, siedział, czas uciekał, a pies wciąż na pana czekał .
– Ja bym nigdy nie czekała na takiego… no… bęcwała!
– Psy i koty nam ufają – jak kochają to kochają…
– Mogę wpaść do ciebie, babciu? – Dobrze Haniu! Chodź tu, Żabciu…
Małgorzata Strzałkowska
4. Rozmowa na temat odpowiedzialnej opieki nad zwierzętami. Skąd babcia miała pieska? Przypomnienie, co to jest schronisko
dla zwierząt. W jaki sposób możemy pomóc opuszczonym zwierzętom?. Dzieci wskazują elementy humorystyczne w wierszu.
5. Rozmowa na temat potrzeby pomocy bezdomnym zwierzętom.