Page 140 - Nowa Trampolina sześciolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 140

138  •  SCENARIUSZE ZAJĘĆ  •  Listopad


          Zadania popołudniowe
             x Zabawa „Sznurki” – odwzorowywanie kształtów szlaczków, figur geometrycznych za pomocą sznurka – układanie według
            wzoru i z pamięci, rozwijanie sprawności manualnej.
             x Układanie pociętych obrazków związanych z omawianym tematem (zwierzęta hodowane na wsi i domowe) utrwalanie
            wiadomości. Doskonalenie analizy i syntezy wzrokowej.
             x Zabawa ruchowa na czworakach „Slalom na czworakach” z Zestawu IV (zob. Zestawy ćwiczeń gimnastycznych).



          II Zajęcia główne

          Zajęcia 1
          Rodzaj zajęć: praca z tekstem.
          Temat: Chciałbym mieć takiego przyjaciela.
          Cele:
            p
            odnoszenie świadomości i rozwijanie wrażliwości na los porzuconych i pokrzywdzonych zwierząt, czekających
            na pomoc w schronisku
            yrabianie poczucia odpowiedzialności za los zwierząt
            w
            worzenie trwałych nawyków niesienia pomocy opuszczonym zwierzętom.
            t
               Pomoce: ilustracje zwierząt domowych (przyniesione z domu przez dzieci), podpisy do ilustracji zwierząt, ilustra-
               cje przybliżające dzieciom życie zwierząt w schronisku, materiały potrzebne do wykonania plakatu, KP2.

          Przebieg zajęć:
          1.  Oglądanie przyniesionych przez dzieci zdjęć przedstawiających zwierzęta, które mają w domu – swobodne wypowiedzi.
          2.  Oglądanie ilustracji i nazywanie zwierząt domowych: chomik, kot, pies, rybki, papuga, kanarek, myszka, szczur…
            Próby dobierania podpisów, wyróżnianie poznanych samogłosek w wyrazach.
          3.  Słuchanie wiersza Małgorzaty Strzałkowskiej Rozmowa.


                Rozmowa


            Dryń! Telefon!
               – Cześć . Tu babcia .
               – O! Dzień dobry!
               – Dobra Żabcia…
               – Ja nie jestem żadną Żabcią, babciu!
               – Wiem Haneczko… Nie rusz, Żabciu! Haniu, wiesz kto ze mną mieszka?
               – Kot!
               – Nie tylko! Mam też pieska!
               – Pieska? Ale fajnie, babciu!
               – Hau! Hau! Hau! Hau! Spokój, Żabciu!
               – A co na to Mruczek mówi?
               – Wiesz, od razu ją polubił .
               – Tego pieska dał ci dziadek?
               – Nie, Haneczko . To przypadek… W Internecie przeczytałam, że ktoś psa przy poczcie znalazł . No i odwiózł do schro-
            niska . Żal mi się zrobiło psiska… Pan przywiązał go na sznurku . I zostawił . Tuż przy murku . Dwa dni siedział psiak pod
            drzewem…
               – Jak tak można, babciu?
               – Nie wiem… Może kapcie pogryzł panu? Odgryzł frędzle od dywanu? Może głośno szczekał w domu? Albo już się znudził
            komuś? Siedział, siedział, czas uciekał, a pies wciąż na pana czekał .
               – Ja bym nigdy nie czekała na takiego… no… bęcwała!
               – Psy i koty nam ufają – jak kochają to kochają…
               – Mogę wpaść do ciebie, babciu? – Dobrze Haniu! Chodź tu, Żabciu…
                                                                                      Małgorzata Strzałkowska


          4.  Rozmowa na temat odpowiedzialnej opieki nad zwierzętami. Skąd babcia miała pieska? Przypomnienie, co to jest schronisko
            dla zwierząt. W jaki sposób możemy pomóc opuszczonym zwierzętom?. Dzieci wskazują elementy humorystyczne w wierszu.
          5.  Rozmowa na temat potrzeby pomocy bezdomnym zwierzętom.
   135   136   137   138   139   140   141   142   143   144   145