Page 129 - Nowa Trampolina sześciolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 129

TYDZIEŃ 10  •  Ciekawe, dlaczego…  •  127



            3.  Nauka hymnu Polski. N. prezentuje dzieciom nagranie hymnu Polski (CD).


                  Hymn Polski                                                           słowa: Józef Wybicki
                                                                                        muzyka: autor nieznany
                  3   j     r             j    r                                      j
               &4    œ  .  œ   œ     œ œ   .  œ   œ   œ  œ   œ     j . œ  œ r  œ .   œ    œ     œ     Œ

                     Je -  szcze Pol -  ska nie  zgi -  n ę  -  ł  a,  kie -  dy  my  ży -  je -  my.
                    j     r                j .   r                   j    r     .                      Œ
               &   œ  .  œ   œ     œ      œ     œ   œ   œ  œ   œ      . œ  œ  œ        œ j  œ     œ

                  Co    nam  o -  bca    prze -  moc wzi ę  ł -  a,  sza -  blą  od  -  bie -  rze -  my.
                   .                 j                          j     r          j   j
               &   .                 œ    œ                      . œ  œ œ       œ   œ     œ     ˙
                     œ       . œ              œ ˙
                   Marsz,  marsz    Dą -  bro -  wski,       z  zie -  mi wło -  skiej do  Pol -  ski.

                    j   j     . œ     œ     œ                     j    j                             Œ   . .
               &   œ   œ              J         œ ˙              œ    œ     . œ     œ j  œ     œ
                  Za   two -  im     prze -  wo -  dem           złą czym się      z  na -  ro -  dem.
                                                                    -
                 Jeszcze Polska nie zginęła,
                 kiedy my żyjemy .
                 Co nam obca przemoc wzięła,
                 szablą odbierzemy .
                 Ref .   Marsz, marsz Dąbrowski,
                     z ziemi włoskiej do Polski .
                     Za twoim przewodem
                     złączym się z narodem .


              Rozmowa na temat hymnu.
              Hymn to pieśń, którą wykonuje się podczas ważnych świąt państwowych. Podczas śpiewania hymnu należy stać na bacz-
              ność i zachować powagę. Hymn jest wizytówką kraju. Każdy kraj posiada swój hymn. Hymnem Polski jest pieśń, która
              nosi nazwę „Mazurek Dąbrowskiego”. Jej tytuł pochodzi od nazwy polskiego tańca narodowego – mazura oraz nazwiska
              bohaterskiego generała Henryka Dąbrowskiego, który wiele lat temu walczył w obronie naszej ojczyzny.
              W dalszej kolejności dzieci uczą się tekstu pierwszej zwrotki oraz refrenu Mazurka Dąbrowskiego. Po opanowaniu tekstu
              uczą się melodii i wykonują hymn wraz z nagraniem z płyty (CD).
            4.  Instrumentacja Mazurka Dąbrowskiego. N. dzieli dzieci na trzy grupy instrumentalne: bębenki, tamburyny oraz talerze.
              Dzieci siadają w grupach instrumentalnych i uczą się instrumentacji Mazurka Dąbrowskiego.
              Jeszcze Pol-ska – jedno uderzenie tamburynem o rękę na pierwszą miarę taktu, trzykrotne, rytmiczne uderzenia pałeczką
              w bębenek przypadające na pierwszą, drugą oraz trzecią miarę taktu;
              nie zginęła – tak jak Jeszcze Polska;
              kiedy my ży- – tak jak Jeszcze Polska;
              -je-my – dwa rytmiczne uderzenia pałeczką w bębenek oraz tamburynem o rękę;
              Co nam obca przemoc wzięła, szablą odbierzemy – tak jak: Jeszcze Polska nie zginęła, kiedy my żyjemy;
              Marsz, marsz Dąbrowski – jednokrotne uderzenie talerzem o talerz na pierwszą miarę taktu;
              z ziemi włoskiej do Polski – tak jak Marsz, marsz Dąbrowski;
              Za twoim przewodem – tak jak Marsz, marsz Dąbrowski;
              złączym się z na- – tak jak Marsz, marsz Dąbrowski;
              -rod-em – dwa rytmiczne uderzenia pałeczką w bębenek oraz tamburynem o rękę.
            5.  Pożegnanie. Dzieci poruszają się przy akompaniamencie rytmów granych przez N. na tamburynie. W przerwie
              N. wypowiada nazwy części ciała. Dzieci podchodzą do kolegów i łączą się wskazaną częścią ciała, wypowiadając słowa
              Do widzenia.
   124   125   126   127   128   129   130   131   132   133   134