Page 126 - Nowa Trampolina sześciolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 126
124 • SCENARIUSZE ZAJĘĆ • Listopad
Zajęcia główne: ▶ 1. Zabawy badawcze – „Jak powstaje cień?” – wykorzystanie wiersza D. Gellnerowej Cienie –
kształtowanie umiejętności obserwowania i wyciągania wniosków, rozumienie zjawiska powstawania cienia. Wykonanie
ćwiczeń w KP2, s. 16–17. ▶ 2. Zajęcia ruchowe – ćwiczenia gimnastyczne, Zestaw X.
Obszary z podstawy programowej: III 5; IV 1, 2, 5, 7, 10, 18, 19
Zajęcia w ogrodzie: Poszukiwanie gniazd ptaków w ogrodzie, opisywanie ich wyglądu, zastanowienie się, jakie ptaki
mogą w nich mieszkać – rozwijanie zainteresowań przyrodniczych. Zabawy z wykorzystaniem sprzętu terenowego –
zwrócenie uwagi na przestrzeganie zasad bezpieczeństwa. Zabawa ruchowa z elementem rzutu z Zestawu II.
Obszary z podstawy programowej: I 5, 8, 9; III 5; IV 18
I Aktywność poranna i popołudniowa
Zadania poranne
x Wycinanie sylwet do teatrzyku cieni – przedstawienie o Czerwonym Kapturku. Mocowanie do patyczków – rozwijanie
koordynacji oko – ręka, doskonalenie techniki wycinania.
x Ćwiczenia poranne – Zestaw III (zob. Zestawy ćwiczeń porannych).
Zadania popołudniowe
x Zabawa w teatrzyk cieni do przedstawienia pod tytułem „Czerwony Kapturek” z wykorzystaniem sylwet przygotowa-
nych rano – kształtowanie umiejęt ności współpracy w zespole, przełamywanie nieśmiałości.
x Malowanie na dużym arkuszu papieru poznanych liter pisanych palcem maczanym w farbie (najpierw po śladzie, a potem
samodzielnie) – utrwalenie poznanych liter pisanych wielkich i małych.
x Zabawa ruchowa z elementem równowagi „Kasztanowa drabina” z Zestawu I (zob. Zestawy ćwiczeń gimnastycznych).
II Zajęcia główne
Zajęcia 1
Rodzaj zajęć: zabawy badawcze.
Temat: Jak powstaje cień?
Cele:
r
ozwijanie logicznego myślenia
kształtowanie umiejętności obserwowania i wyciągania wniosków
r
ozumienie zjawiska powstawania cienia.
Pomoce: lampka, zabawki, duże prześcieradło lub parawan.
Przebieg zajęć:
1. Słuchanie wiersza Danuty Gellnerowej Cienie.
Cienie
Na ścianach
tańczą cienie,
raz długie, a raz krótkie .
Raz cienie
wielkoludy,
raz cienie
krasnoludki .
Lecz kiedy
gaszę lampę,
znikają wszystkie razem!
i siedzą
gdzieś pod stołem…
A może za obrazem? .
Danuta Gellnerowa