Page 122 - Nowa Trampolina sześciolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 122
120 • SCENARIUSZE ZAJĘĆ • Listopad
– Dlaczego mama powiedziała, że najpiękniejszy jest las jesienią?
– Jak należy zachowywać się w lesie?
3. Odgadywanie dotykiem, co to za dary przyniesione z lasu. Dzielenie nazw darów na sylaby; wysłuchiwanie głosek
w nagłosie i wygłosie wyrazów.
4. „Kto mieszka w lesie?” – N. mówi nazwę wybranego zwierzęcia, głoskując, a dzieci podają nazwy zwierząt. Chętne
dzieci przejmują rolę N. Następnie omawiają sposoby przygotowania zwierząt leśnych do zimy.
5. Zabawa ruchowa „Spacer po lesie” – dzieci poruszają się po sali w takt tamburyna. Gdy instrument cichnie naśladują:
zbieranie grzybów, rzucanie szyszkami, skakanie wiewiórki, kroki niedźwiedzia.
6. Wykonywanie ćwiczenia w KP2, s. 10. Rozmowa poprzedzająca wykonanie ćwiczenia na temat przygotowań zwierząt do
zimy i jak zwierzęta spędzają zimę. Uzupełnianie nalepkami ilustracji. Jedno z chętnych dzieci odpowiada na pytanie:
Dlaczego w paśniku nie ma siana? N. prosi inne dzieci o skorygowanie argumentacji dziecka i zaprasza do dyskusji.
Zajęcia 2
Rodzaj zajęć: zajęcia plastyczne.
Temat: Jesienny las.
Cele:
u
trwalenie informacji na temat jesiennego lasu – kolorystyka jesienna
w
yrażanie własnych obserwacji w formie plastycznej
g
romadzenie doświadczeń poprzez wykonywanie prac z wykorzystaniem różnych form działalności plastycznej – ukła-
danie kompozycji z tworzywa przyrodniczego
zachowanie porządku podczas pracy oraz ostrożne posługiwanie się przyborami
zgodna współpraca w zespole.
Pomoce: farby plakatowe, pędzle, pocięte kasztany, żołędzie, suszone liście; 4 arkusze z namalowanym konturem
lasu (po złożeniu tworzące całość), klej wikol; ilustracje jesiennego lasu.
Przebieg zajęć:
1. Oglądanie ilustracji, omówienie kolorystyki, dostrzeganie piękna jesiennego krajobrazu, dzielenie się własnymi doświad-
czeniami, obserwacjami.
2. Podział na zespoły 4-, 5-osobowe, wyznaczenie obowiązków w zespołach.
3. Wspólne przygotowywanie materiałów do pracy: wybieranie odpowiednich farb i wyciskanie ich do miseczek, napeł-
nianie kubków wodą, zgniatanie suszonych liści, wkładanie pociętych kasztanów, żołędzi, orzechów do miseczek, przy-
gotowanie pędzli do farb i kleju.
4. Wypełnianie konturu lasu według pomysłów dzieci, domalowywanie sylwet zwierząt leśnych (np. każdy zespół maluje
inne zwierzę). Połączenie ilustracji w jedną całość.
III Zajęcia w ogrodzie
x Zabawa „Suche liście” – dzieci mają za zadanie przejść po odcinku długości około 10 m po suchych liściach. Zadanie
trzeba wykonać najciszej jak się da – ćwiczenie koncentracji, pokonywania przeszkód w terenie.
x Zabawy z wykorzystaniem sprzętu terenowego – zwrócenie uwagi na przestrzeganie zasad bezpieczeństwa.
x Zabawa ruchowa skoczna „Przeskocz przez kałużę” (zob. Zestawy gier i zabaw ruchowych).
Piątek temat: Lekkie – ciężkie
Zapis w dzienniku:
Aktywność poranna i popołudniowa: Ćwiczenia oddechowe – rozwijanie siły i długości wydechu. Wykonanie ćwicze-
nia w KP2, s. 13. Ćwiczenia poranne – Zestaw II. Zabawa „Kto ukrył się pod parasolem?” – rozwijanie spostrzegawczości,
wyrabianie cierpliwości, rozumienie zasad zabawy. Zabawa orientacyjno-porządkowa „Zbiórka na sygnał”.
Obszary z podstawy programowej: I 5; III 5; IV 1, 4, 5, 7, 9, 13, 14
Zajęcia główne: ▶ 1. Zajęcia matematyczne – „Co jest ciężkie, a co lekkie?” – poznanie różnych rodzajów wag: szal-
kowej, elektronicznej; szacowanie wagi przedmiotów i kształtowanie umiejętności ich grupowania według wagi. Zabawa
pantomimiczna „Podaj piórko – podaj kamień”. Wykonywanie ćwiczeń w KP2, s. 12. ▶ 2. Zajęcia ruchowe – ćwiczenia
gimnastyczne, Zestaw IX.
Obszary z podstawy programowej: I 5; III 5; IV 1, 11, 12, 13, 18