Page 123 - Nowa Trampolina sześciolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 123
TYDZIEŃ 9 • Jesienny deszcz • 121
Zajęcia w ogrodzie: „Spacer z lusterkiem” – nauka uważnej obserwacji, przełamywania stereotypów, pokazanie możli-
wości spojrzenia na codzienne rzeczy z innej strony. Zabawa z elementem rzutu i celowania „Celuj woreczkiem” – rozwijanie
umiejętności rzutu do celu prawą i lewą ręką. Zabawa ruchowa bieżna „Ogonki”.
Obszary z podstawy programowej: I 5, 8, 9; III 5
I Aktywność poranna i popołudniowa
Zadania poranne
x Ćwiczenia oddechowe – dmuchanie na zawieszoną na nitce kulkę waty – rozwijanie siły i długości wydechu.
x Wykonywanie ćwiczenia w KP2, s. 13. Przypomnienie informacji na temat warzyw korzeniowych, ćwiczenie w przeli-
czaniu, dorysowywanie słoików na półce, gdzie stoi ich najwięcej.
x Ćwiczenia poranne – Zestaw II (zob. Zestawy ćwiczeń porannych).
Zadania popołudniowe
x Zabawa „Kto ukrył się pod parasolem?”. Dzieci siedzą w kole. Jedno siada w środku, przygląda się wszystkim, a potem
zamyka oczy. Wtedy N. zasłania wybraną osobę parasolem. Dziecko w środku otwiera oczy i odgaduje, kto jest za
parasolem. Dziecko, które było ukryte, wchodzi do środka koła. Rozwijanie spostrzegawczości, wyrabianie cierpliwości,
rozumienie zasad zabawy (niepodpowiadanie kolegom).
x Zabawa orientacyjno-porządkowa „Zbiórka na sygnał” z Zestawu II (zob. Zestawy ćwiczeń gimnastycznych).
II Zajęcia główne
Zajęcia 1
Rodzaj zajęć: zajęcia matematyczne.
Temat: Co jest ciężkie, a co lekkie?
Cele:
doskonalenie zmysłu dotyku
p
oznanie różnych rodzajów wag: szalkowej, elektronicznej
szacowanie wagi przedmiotów i kształtowanie umiejętności ich grupowania według wagi
p
osługiwanie się pojęciami: cięższy, lżejszy, najcięższy, najlżejszy.
Pomoce: kamień, klucz, piórko, korek, moneta, gumowa piłka, drewniany klocek, piłeczka pingpongowa, liść,
waga szalkowa, waga elektroniczna, KP2.
Przebieg zajęć:
1. „Co jest w worku?” – określanie za pomocą dotyku przedmiotów znajdujących się w workach: kamień, klucz,
piórko, korek, moneta, gumowa piłka, drewniany klocek, piłeczka pingpongowa, liść. Odkładanie przedmiotów
na stolik.
2. Rozmowa na temat: „Które z tych przedmiotów są ciężkie, a które lekkie i jak można to sprawdzić?”. Dmuchanie
na przedmioty leżące na stoliku. Szacowanie ciężaru przedmiotów przy użyciu rąk, np. klucz – drewniany klocek, korek –
piłeczka pingpongowa. Sprawdzenie ciężaru przedmiotów na wagach – omówienie i pokaz działania wag. Ułożenie
przedmiotów od najcięższego do najlżejszego.
3. Zabawa pantomimiczna „Podaj piórko – podaj kamień” – dzieci stoją w kole, N rozpoczyna zabawę, mówiąc, że podaje
osobie obok piórko. Zadaniem dzieci jest przekazanie sobie „na niby” kolejno „piórka”. Następnie udają, że przekazują
sobie z rąk do rąk ciężki kamień.
4. Wykonywanie ćwiczeń w KP2, s. 12. Określanie na podstawie zdjęć, który z przedmiotów jest cięższy, uzupełnianie
na latawcach rytmów z liter.
Zajęcia 2
Rodzaj zajęć: zajęcia ruchowe.
Temat: Ćwiczenia gimnastyczne – Zestaw IX (zob. Zestawy ćwiczeń gimnastycznych).
III Zajęcia w ogrodzie
x „Spacer z lusterkiem”. Dzieci spacerują z lusterkiem, trzymając je poziomo na wysokości brzucha. Obserwują korony
drzew oraz przesuwające się na niebie chmury – nauka uważnej obserwacji, przełamywania stereotypów, pokazanie
możliwości spojrzenia na codzienne rzeczy z innej strony.