Page 121 - Nowa Trampolina sześciolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 121
TYDZIEŃ 9 • Jesienny deszcz • 119
x Powtórzenie gry planszowej z KP2, s. 11 – ćwiczenie zapamiętywania zasad gry, utrwalenie głosek, którymi rozpoczy-
nają się nazwy obrazków na planszy. Chętne dzieci wymyślają samodzielnie zasady gry planszowej.
x Zabawa z wykorzystaniem chusty animacyjnej „Jesienny wiatr”. Dzieci falują chustą najpierw powoli (mały wietrzyk),
potem coraz mocniej (stopniowo wiatr nasila się). Jeszcze mocniej falują (wichura) i znów zmniejszają falowanie (wiatr
cichnie, zmniejsza się). Doskonalenie umiejętności współdziałania w grupie.
II Zajęcia główne
Zajęcia 1
Rodzaj zajęć: zajęcia z wykorzystaniem opowiadania.
Temat: Jesień w lesie.
Cele:
zapoznanie z jesiennym lasem – dostrzeganie zmian w przyrodzie w zależności od pory roku
n
azywanie wybranych zwierząt leśnych
ozwijanie zmysłu dotyku – rozpoznawanie darów lasu
r
doskonalenie analizy i syntezy słuchowej wyrazów.
Pomoce: okazy przyrodnicze lasu: szyszki, żołędzie, kasztany, orzechy, wrzos, mech, jarzębina, ilustracje jesien-
nego lasu, zwierząt leśnych, tamburyn, KP2.
Przebieg zajęć:
1. Wysłuchanie opowiadania Anny Słomińskiej Wyprawa do lasu z wykorzystaniem ilustracji jesiennego lasu i naturalnych
leśnych okazów przyrodniczych.
Wyprawa do lasu
Był piękny niedzielny poranek . Ulę obudziły promienie słońca wpadające do pokoju . Dziewczynka postanowiła skorzystać
z pięknej pogody i namówić swoich rodziców na wycieczkę . Rodzice Uli chętnie się zgodzili, mama zaproponowała:
– Chodźmy do lasu! Mamy od dawna jesień, a las o tej porze roku jest wyjątkowo piękny .
Ciekawe co mama miała na myśli, zastanowiła się Ula, ale o nic nie zapytała .
Kiedy dojechali do lasu, dziewczynka od razu zauważyła:
– Jakie te drzewa są piękne! I jakie mają kolorowe liście: czerwone, żółte, zielone, brązowe, jak pięknie wyglądają w słońcu!
– O! Ile liści leży pod drzewami, wezmę kilka i zaniosę do przedszkola do kącika przyrody .
Oprócz liści dziewczynka zebrała jeszcze kilka szyszek, suchych gałązek i piękną czerwoną jarzębinę .
Kiedy szukała owoców jarzębiny, zauważyła wiewiórkę, która skakała z gałęzi na gałąź . Ula postanowiła jej się przyjrzeć .
Podążając za wiewiórką, dziewczynka zboczyła ze ścieżki i w pewnym momencie poczuła coś miękkiego pod stopami .
Wydawało jej się, że chodzi po puszystym dywanie . To ziemia była pokryta mchem . Ula przypomniała sobie, jak mama
mówiła jej, że nie powinno się deptać mchu, więc szybko wróciła na ścieżkę .
Już zamierzała przyspieszyć kroku, aby dogonić rodziców, aż tu nagle przez ścieżkę przebiegło jakieś zwierzę . Ojej!
Co to było? Zaraz, zaraz, jakie zwierzęta mieszkają w lesie? Może to była sarenka, albo lis, a może dzik . . . . Dziewczynka
bardzo się przestraszyła i zaczęła krzyczeć:
– Mamo! Tato! Ratunku!
– Co się stało? – spytała mama – Dlaczego tak krzyczysz? W lesie należy zachowywać się cicho, żeby nie płoszyć jego
mieszkańców .
– Przepraszam mamo, ale właśnie widziałam jakieś zwierzę i strasznie się boję .
Jak się później okazało rodzice też widzieli biegnącego czworonoga – rudego lisa .
Dziewczynka pochwaliła się mamie swoimi skarbami zebranymi do kącika przyrody i zauważyła, że mama też coś
ma w koszyku . Były to grzyby, wrzos, żołędzie i orzechy laskowe .
– Mamo, czy będę mogła zanieść twoje skarby do przedszkola i opowiedzieć kolegom, jaki piękny jest las jesienią?
Anna Słomińska
2. Rozmowa na temat treści opowiadania:
– Kto wybrał się na wycieczkę do lasu?
– Co nazbierała Ula do kącika przyrody?
– Jakie zwierzę widziała Ula?
– Jakie dary lasu miała w koszyku mama?