Page 115 - Nowa Trampolina sześciolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 115
TYDZIEŃ 9 • Jesienny deszcz • 113
Cele:
u
trwalanie wiadomości o sposobach ochrony przed deszczem
kształtowanie zdolności do dostrzegania regularności rytmicznych
r
ozwijanie funkcji analizatora wzrokowego – wyszukiwanie różnic i podobieństw, dostrzeganie takich samych wzorów
doskonalenie umiejętności przeliczania i porównywania liczebności.
Pomoce: emblematy różnej wielkości kropel deszczu, chmurek, parasoli rozłożonych i złożonych (pary o tym sa-
mym wzorze), kaloszy i pelerynek, parasole, materiały do przeprowadzenia doświadczeń (elektryczny czajnik, słoik,
spodek, woda, kostki lodu, 6 szklanek – w 3 szklankach woda zabarwiona na niebiesko, żółto, czerwono, papierowy
ręcznik, KP2, CD.
Przebieg zajęć:
1. Rozwiązanie zagadki wprowadzającej w temat dnia.
Kiedy pada, nie musi być nudno.
Kiedy pada, mówi się: trudno.
Kojarzy się z parasolem i kaloszami
peleryną i dużymi kałużami. (deszcz)
2. Zabawy dydaktyczne do wyboru:
– „Parasol do parasola” – zestawianie parasoli złożonych i rozłożonych o tym samym wzorze.
– „Kalosze” – wyszukiwanie par kaloszy o takim samym wzorze.
– „Pelerynki” – dostrzeganie różnic – porównywanie dwóch pelerynek.
– Kontynuowanie rytmów rozpoczętych przez N. z zachowaniem stopnia trudności, np.:
x parasol – mała kropla – parasol – duża kropla – parasol – mała kropla – ...
x chmurka – kropla – parasol – kalosz – chmurka – kropla – parasol – kalosz –....
– „Krople deszczu”. N. rozkłada różnej wielkości sylwety kropel deszczu. Dzieci układają je od najmniejszej do najwięk-
szej, następnie wspólnie przeliczają krople (od najmniejszej do największej i odwrotnie).
– Zabawa „Pada deszcz” (działanie na konkretach). N. rozkłada przed dziećmi sylwety chmur i układa pod nimi krople
deszczu. Dzieci przeliczają krople, porównują ich liczbę, określają, gdzie jest mniej, a gdzie więcej, o ile? N. pyta:
Co zrobić, aby pod chmurami było tyle samo kropel? Tworzenie równoliczności poprzez dokładanie lub zabieranie kropel.
– Zabawa ruchowa „Burza” – swobodne poruszanie się dzieci po sali, na dźwięk grzmotu (CD) chowanie się pod para-
sole trzymane przez kilkoro dzieci. Zmiana dzieci trzymających parasole, powtórzenie zabawy.
3. Wysłuchanie wiersza Urszuli Piotrowskiej Woda – rozmowa na temat roli wody – KP2, s. 4.
4. Wykonywanie doświadczeń zaprezentowanych na s. 5 w KP2.
5. Zakreślanie kwadracików obok piktogramów oznaczających zmysły – jakimi zmysłami można poznać wodę – KP2, s. 5.
Zajęcia 2
Rodzaj zajęć: zajęcia plastyczne.
Temat: Kolorowe parasole.
Cele:
p
oznanie budowy parasola
doskonalenie sprawności manualnych
r
ozwijanie wrażliwości estetycznej.
Pomoce: pocięte kawałki tkanin, klej wikol, kartki z brystolu, wycięte z kolorowego papieru uchwyty do parasola,
parasole.
Przebieg:
1. Prezentacja parasoli, omówienie budowy, kształtu.
2. Ułożenie na kartce kształtu półkola (czaszy parasola) z wybranych kawałków materiałów i ich przyklejenie.
3. Doklejenie parasolom papierowych uchwytów.
III Zajęcia w ogrodzie
x Zabawa tropiąca „Wiewiórki”. Każde dziecko otrzymuje po jednym kasztanie (orzeszku). Dzieci-wiewiórki biegną do
wyznaczonego miejsca tak długo, jak długo słyszą gwizd (umówiony dźwięk). Gdy sygnał cichnie, „wiewiórki” chowają
orzeszki i starają się zapamiętać schowek. Na podany sygnał biegają po ogrodzie-lesie, a na gwizdek ponownie biegną
po kasztany. Ten, kto pierwszy przyniesie kasztan, wygrywa.