Page 34 - Nowa Trampolina sześciolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 34

32  •  SCENARIUSZE ZAJĘĆ  •  Wrzesień


          Czwartek    temat:  Dyżurny



          Zapis w dzienniku:

          Aktywność poranna i popołudniowa: Zabawa „Moje stopy” – ćwiczenia w rozpoznawaniu układu stóp: prawa – lewa.
          Wykonywanie ćwiczeń w KP1, s. 20. Ćwiczenia poranne – Zestaw II. Wykonywanie ćwiczeń w KP1, s. 21. Ćwiczenia
          oddechowe „Piłeczka”. Zabawa równoważna „Złap równowagę i skocz”.
            Obszary z podstawy programowej: I 5, 7, 9; IV 2, 4, 8, 14, 12, 15

          Zajęcia główne:   ▶  1. Zabawa dydaktyczna – „Dyżurny”. Ustalanie obowiązków dyżurnych. Zabawa pantomimiczna
          „Co robię?”.  ▶  2. Zajęcia plastyczne – „Znaczek dyżurnego”, projektowanie.
            Obszary z podstawy programowej: I 5, 7; III 2, 5, 6, 7; IV 1, 8

          Zajęcia w ogrodzie: Zabawa ruchowa „Skakanka”. Zabawa „Spadająca kometa” – ćwiczenie poczucia panowania nad
          ruchami przez rzuty skierowane do celu.
            Obszary z podstawy programowej: I 5; III 2, 5, 6, 7


          I Aktywność poranna i popołudniowa

          Zadania poranne
             x Zabawa „Moje stopy” – dzieci obrysowują mazakiem na grubym kartonie swoje stopy i wycinają oba obrysy. N. podpi-
            suje wycięte szablony imieniem dziecka. Obrysy stóp zostają rozrzucone po całej sali podpisami do dołu. Na sygnał start
            dzieci biegają po sali i szukają swoich szablonów stóp. Po znalezieniu odwracają je napisem do góry, a następnie
            układają prawidłowo (lewa – prawa) i szybko na nich stają. Wygrywa ten, kto szybciej stanie na swoich obrysach stóp –
            ćwiczenie w rozpoznawaniu układu stóp: lewa – prawa.
             x Wykonywanie ćwiczeń w KP1, s. 20. Rysowanie po śladzie albumów i wzorów. Pisanie po śladzie litery a, A.
             x Ćwiczenia poranne – Zestaw II (zob. Zestawy ćwiczeń porannych).

          Zadania popołudniowe
             x Wykonywanie ćwiczeń w KP1, s. 21. Liczenie wiaderek, rysowanie tyle samo foremek; liczenie i odpowiadanie na pytanie.
            Szukanie i zaznaczanie na ilustracji litery a, A; odnajdywanie przedmiotów, których nazwy zawierają głoskę a w nagło-
            sie lub wygłosie.
             x Ćwiczenia oddechowe „Piłeczka” – dmuchanie na piłeczkę do tenisa stołowego. Dzieci stoją wokół stolików i próbują
            dmuchać na piłeczkę tak, aby nie spadła ze stołu. Wygrywa zespół, którego piłeczka najdłużej pozostanie na stole.
             x Zabawa równoważna „Złap równowagę i skocz” z Zestawu II (zob. Zestawy ćwiczeń porannych).


          II Zajęcia główne

          Zajęcia 1
          Rodzaj zajęć: zabawa dydaktyczna.
          Temat: Dyżurny.
          Cele:
            oznanie funkcji dyżurnego
            p
            r
            ozwijanie myślenia przyczynowo-skutkowego
            kształtowanie odpowiedzialności za podjęte zadania
            doprowadzanie zadań do końca
            ozwijanie sprawności ruchowej.
            r
               Pomoce: obrazki przedstawiające różne czynności, w tym jeden obrazek przedstawiający salę, w której panuje nie-
               porządek, duże arkusze papieru, mazaki, tamburyn.

          Przebieg zajęć:
          1.  N. układa obrazki przedstawiające różne czynności. Rozmowa z dziećmi na temat ich treści. Dzieci dowiadują się o funkcji
            dyżurnego. Ustalenie, jakie prace dyżurni mogą wykonywać w sali.
          2.  N. na dużym arkuszu papieru pisze słowo dyżurny. Dzieci podają propozycje: Może dbać o porządek w kąciku książki,
            w kąciku plastycznym. Może pielęgnować kwiaty w kąciku przyrody. Może dbać o zabawki. Pomagać przy posiłkach.
   29   30   31   32   33   34   35   36   37   38   39